بانک اطلاعات کابل ایران

کابل مسی چیست؟

مقالات , کابل , کابل برق

24 مهر 1401 216 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل مسی

کابل مسی چیست؟

کابل مسی در پروژه های برق بسیار رایج است. برقکاران و مهندسان الکترونیک تقریباً در تمام کارگاه ها اعم از مسکونی، تجاری و صنعتی از کابل مسی استفاده می کنند. با این حال، برای کسانی از شما که در این زمینه تازه کار هستند، ممکن است گاهی اوقات گیج کننده باشد که آیا باید از سیم مسی جامد یا بافته استفاده کنید؟ حتی ممکن است در مورد قیمت کابل مسی و اینکه از کدام سازنده کابل مسی خود را تهیه کنید، سؤالاتی داشته باشید در این مقاله کابل مسی و ویژگی های آن مورد بررسی قرار گرفته است.

فرایند تولید کابل مسی

کابل مسی، یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین وسایل انتقال الکتریسیته است. به دلیل ویژگی‌های رسانایی بالا و نقطه ذوب بالا، مدیران پروژه‌های الکتریکی اغلب کابل‌های مسی را بر دیگر کابل ها ترجیح می‌دهند.

فرایند تبدیل مس خالص به کابل برق مسی با نام اکستروژن شناخته می شود. در ساده ترین حالت، این مورد شامل ذوب مس به نام شمش و کشش آنها از طریق ماشین هایی به نام اکسترودر است. 

در مراحل مختلف انواع کابل مسی مانند کابل های جامد یا محصولات رشته ای تولید می شود که به آن سیم مسی بافته نیز می گویند.

کابل مسی، به دلیل ویژگی هایی مانند شکل پذیری (انعطاف پذیری)، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت لحیم کاری و استحکام، استفاده از سیم مسی تقریباً در همه جا وجود دارد. آنها را در انتقال نیرو، تولید برق، توزیع برق، استفاده از برق ساختمان های مسکونی و تجاری و حتی در اجزای سیم کشی در تجهیزات و مدارها مشاهده خواهید کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کاربرد کابل زمینی پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل مسی

قیمت کابل مسی

تقاضا و عرضه دلایل اساسی هستند که قیمت کابل مسی را تعیین می کند. مس یکی از بهترین هادی های حرارت و الکتریسیته است، به همین دلیل تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. بنابراین تقاضای بالا قیمت های بالاتری را به همراه دارد. 

همچنین کابل مسی از مقدار زیادی فلز زیرین (مس) استفاده می کند که در تولید آن کمیاب است. امروزه به علت ارزشمند بودن فلز مس، مقدار اندکی از منابع مس استخراج می کنند و این کمبود باعث افزایش قیمت کابل مسی می شود.

مزایا و معایب کابل مسی

مهندسان هنگام انتخاب کابل کشی برای یک پروژه، برای مثال استفاده از سیم مسی 1/0 AWG یا استفاده از کابل آلومینیمی با مشخصات مشابه، عوامل زیادی را در نظر می گیرند. این موارد ممکن است شامل هزینه کابل، سهولت استفاده، زمان نصب، کیفیت مواد زیرین (مس در مقابل آلومینیم) باشد.

مهندسان الکترونیک ترجیح می دهند از کابل های مسی استفاده کنند؛ زیرا این سیم ها مزایای زیادی برای پروژه دارند. مس، به عنوان یک فلز، از نظر هدایت الکتریکی بسیار بالا است. این روند به آن معنا است که کابل  مسی مورد استفاده برای پروژه سیم کشی بازده بالایی در خروجی به ارمغان می آورد. 

به دلیل استحکام کششی بالاتر کابل مسی نیز بسیار سخت و در عین حال انعطاف پذیر است. این حالت به آن معنا است که شکننده نیست و هنگام خم شدن نمی شکند، بنابراین کار با آن در کاربردهایی که مثلاً برقکارها کابل مسی عایق شده را در حین نصب از خم ها و پیچ ها عبور می دهند، نیز آسان است.

به دلیل نقطه ذوب بالای مس، کابل برق مسی برای کاربردهایی که مقادیر بیش از حد گرما تولید می کنند، ایده آل است. این امر باعث می‌شود که سیم مسی برای کاربردهای بیشتری نسبت به سایر انواع کابل‌ها، برای مثال هنگام سیم‌کشی بخاری‌ها، کوره‌ها و وسایل برقی پخت و پز انتخاب شود.

در حالی که کابل مسی عایق دارای مزایای زیادی است، رقیب مستقیم آن اغلب کابل های آلومینیمی است. در مقایسه با آلومینیم، کابل مسی محصول سنگین تری برای استفاده است. بنابراین، در جایی که وزن یک عامل مهم است، ممکن است سیم مسی بهترین انتخاب نباشد. 

همچنین آلومینیم جایگزین ارزان تری برای مس است. بنابراین هنگامی که بین استفاده از انواع سیم مسی در مقابل نمونه های آلومینیمی، انتخاب وجود دارد، به خصوص اگر پروژه بزرگ باشد، مهندسان الکترونیک و برقکاران ممکن است آلومینیم را به مس ترجیح دهند که باعث رقابتی شدن پروژه در قیمت می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می‌شود.

موارد ایمنی در کابل مسی

با توجه به نوع سیم مسی مورد استفاده در یک پروژه، ممکن است یک کت مش داخلی، عایق بیرونی یا هر دو وجود داشته باشد. در کابل مسی عایق شده، مش و پوشش عایق بیرونی یک اقدام ایمنی است که هدف آن محدود کردن جریان الکتریکی است که از طریق هادی مسی در محدوده ژاکت عایق جریان دارد. 

این روند به آن معنی است که دست زدن به کابل خطر ایمنی (شوک) برای هر کسی که کابل را لمس کند، ایجاد نمی کند.

گاهی اوقات، ژاکت یا عایق روی سیم مسی جامد یا بافته پاره می‌شود یا ممکن است آسیب ببیند و هادی مسی داخل کابل مسی عایق‌شده را آشکار کند. این روند ممکن است به دلایل مختلفی از جمله فرسودگی بیش از حد، پیری عایق یا آسیب ناشی از جویدن کابل ها توسط جوندگان (موش، سنجاب، حیوانات خانگی) رخ دهد.

 بهترین کار در مواجهه با چنین وضعیتی این است که سیم را از منبع تغذیه آن جدا کنید و قبل از وصل کردن مجدد آن به منبع برق، کابل را تعویض کنید.

استفاده از کابل برق مسی که در آن می توانید هادی مسی در معرض دید را ببینید، برای هر کسی (انسان یا حیوانات خانگی) که ناخواسته هادی در معرض تماس را لمس کند، خطرناک است. کابل های مسی با عایق فرسوده و هادی های در معرض خطر نیز ممکن است خطر آتش سوزی داشته باشند؛ زیرا جریان الکتریکی که از طریق هادی عبور می کند، کابل را گرم می کند. بدون هیچ عایق یا مانعی برای مهار آن گرما، هر سطحی (مانند پارچه، فرش یا چوب) که با هادی در معرض تماس باشد، ممکن است آتش بگیرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل سفارشی چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

خرید کابل مسی

برای خرید بهترین کابل‌های مسی در صنعت، باید آن را از تولیدکننده‌ با تجربه و قابلیت‌های تولید زیاد تهیه کنید. اغلب کابل برق مسی یک عنصر حیاتی در هر پروژه برق رسانی است. بنابراین تولید شما باید بالاترین استانداردهای ایمنی و تضمین کیفیت را داشته باشد.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *