بانک اطلاعات کابل ایران

کابل برق سه فاز چیست ؟

مقالات , کابل برق

19 اردیبهشت 1402 156 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل برق سه فاز چیست - ویکی کابل

کابل برق سه فاز چیست ؟

کابل برق سه فاز چیست ؟ کابل برق سه فاز از مهمترین ابزارهای انتقال برق به شمار می رود که در نیروگاهها و شبکه های توزیع برق به وفور از آن استفاده میشود .

در این مقاله قصد داریم به انواع سایز کابل برق سه فاز و کاربردهای آن بپردازیم پس با ویکی کابل ، بانک اطلاعات سیم و کابل همراه باشید .

کابل برق سه فاز چیست ؟

فاز در صنعت برق به توزیع بار جریان گفته می شود و برق سه فاز نوعی رایج از جریان برق متناوب می باشد که در تولید ، توزیع و انتقال برق کاربرد دارد و در واقع نوعی سیم برای انتقال نیروست .

از کابل برق سه فاز اغلب در کارخانجات صنعتی و تولیدی استفاده می گردد زیرا تامین برق دستگاههای پرمصرفی همچون الکتروموتورها ، پمپ ها و ماشین آلات صنعتی و سایر دستگاهها با برق سه فاز میسر است .

البته کاربرد برق سه فاز تنها به کارخانجات محدود نمی شوند و در ساختمانهای امروزی که در طبقات و واحدهای زیاد ساخته می شوند تامین برق آسانسور و پمپ آب نیازمند برق سه فاز می باشد .

انواع سایز کابل برق سه فاز - برق سه فاز چیست

مشخصات کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز اغلب بصورت 3 رشته ، 4 رشته و 5 رشته در بازار یافت می شوند که کابل 3 رشته از سه رشته سیم فاز یک ، فاز دو و فاز سه تشکیل شده است .

کابل چهار رشته ای علاوه بر این سه فاز یک رشته سیم ارت یا نول برای اتصال به زمین دارد . کابل پنج رشته نیز همه این سیم ها را دارد .

یک کابل برق 3 فاز استاندارد باید بتواند تا 380 ولت توان و ولتاژ را از خود عبور دهد . برای خرید کابل برق سه فاز حتما باید به نوع دستگاه مصرفی توجه کرد و یا از متخصصین در این رشته مشاوره گرفت .

کابل برق تک فاز و سه فاز چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

کابل تک فاز تنها از یک رشته سیم فاز تشکیل شده ولی کابل سه فاز از 3 تا 5 رشته تشکیل شده است .

در منازل اغلب از کابل کابل تک فاز استفاده می گردد زیرا جریان برقی که در خانه ها استفاده می شود کمتر است ولی در مراکز صنعتی و کارخانجات به دلیل پرمصرف بودن دستگاهها و نیاز بیشترشان از کابل برق سه فاز استفاده می شود .

در منازل مسکونی تنها مصرف کابل برق سه فاز جهت آسانسور و پمپ آب می باشد که موتور قوی تری دارند و به جریان برق بیشتری نیاز است .

برق تک فاز برای انتقال بار با توان پایین نظیر گرمایش و روشنایی استفاده می شود در صورتی که برق سه فاز بار با توان بالاتر را انتقال می دهد .

ولتاژ کابل سه فاز 380 ولت و ولتاژ کابل تک فاز 220 ولت است . کابل سه فاز حتی در مکانهایی که مصرف برق زیاد است تا 500 کیلوولت به بالا را نیز می تواند عبور دهد .

انواع سایز کابل برق سه فاز - مشخصات کابل برق سه فاز

انواع سایز کابل برق سه فاز
کابل برق سه فاز در انواع سایزها تولید می شود که بنابر کاربردی که دارند دسته بندی و مشخص می شوند .

در وقت خرید کابل برق سه فاز بایستی دقت کنیم که برای چه مصرفی است . بطور کلی کابل برق سه فاز در سایزهای زیر تولید می شود :

  • کابل 3 رشته ای 3 فاز در اندازه های 1.5×3 ، 2.5×3 ، 4×3 ، 6×3 ، 10×3 ، 16×3 ، 25×3 ، 35×3 ، 50×3 ، 70×3 و 95×3
  • کابل 4 رشته ای 3 فاز در اندازه های 1.5×4 ، 2.5×4 ، 4×4 ، 6×4 ، 10×4 ، 16×4 و 25×4
  • کابل 5 رشته ای 3 فاز در اندازه های 1.5×5 ، 2.5×5 ، 4×5 ، 6×5 ، 10×5 ، 16×5 و 25×5
  • کابل هوایی فشار ضعیف 3 فاز در اندازه های 16+16+25+25×3 ، 25+25+35+35×3 ، 25+25+50+50×3 ، 25+25+70+70×3 ، 25+25+95+95×3 و 25+25+120+120×3

خرید کابل برق سه فاز باید از مراکز معتبر انجام شود و دارای استانداردهای لازم باشد . چنانچه قصد خرید کابل برق سه فاز برای کارخانجات ، کارگاهها ، منازل مسکونی و … دارید می توانید با مشاوران و متخصصان سیم و کابل در مجموعه ویکی کابل تماس بگیرید .

انواع سایز کابل برق سه فاز - تفاوت تک فاز و سه فاز

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *