بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
سایز کابل برق سه فاز

سایز کابل برق سه فاز

اگر شما کمی با رشته برق آشنایی داشته باشید قطعا کابل برق سه فاز به گوشتان خورده است. کابل برق سه فاز چیست؟ انواع کابل برق سه فاز کدامند؟ سایز کابل برق سه فاز ؟ همه این سوالات در ذهن شما به وجود می آیند. بانک اطلاعات ویکیکابل اطلاعات کاملی به شما در زمینه این نوع کابل به شما خواهد داد. با ما همراه باشید.

کابل برق سه فاز چیست؟

به طور کلی کابل های برق به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. کلمه فاز برای تعیین الگوی توزیع بار به کار می رود. برق سه فاز دارای یک مدار متناوب با بیش از دو سیم است. کابل های سه فاز معمولا به صورت تک رشته و پنج رشته در بازار موجود هستند.

کابل های برق سه فاز معمولا برای دستگاهی پر مصرف استفاده می شوند. از جمله این دستگاه ها می توان به ماشین آلات برقی، الکتروموتور ها و پمپ ها اشاره کرد. امروزه در ساختمان های مسکونی به دلیل وجود پمپ و آسانسور از از برق سه فاز و سیم کشی برق سه فاز  استفاده می کنند.

سایز کابل برق سه فاز

انواع کابل برق سه فاز

کابل های برق سه فاز در انواع مختلفی تولید شده اند که هر کدام  ویژگی خاص خودشان را دارند. کابل های برق سه فاز از نظر عایق، ضخامت، تعداد رشته ها و ولتاژ به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند. در این قسمت انواع کابل برق سه فاز را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کابل برق فشار ضعیف: از کابل برق فشار ضعیف برای ولتاژ زیر یک کیلو ولت استفاده می کنند. این نوع از کابل ها از 1 رشته تا 5 رشته تولید و به بازار عرضه می شوند.

کابل برق فشار متوسط: این کابل ها برای ولتاژ 1  کیلو ولت تا 33 کیلو ولت استفاده می شوند. کابل های فشار متوسط به صورت تک رشته و سه رشته تولید می شوند.

کابل برق فشار قوی: کابل های برق فشار قوی برای تاژ بالای 430 کلیو ولت استفاده می شوند.

مزایای استفاده از سیستم برق سه فاز

برق سه فاز بهترین بهترین روش برای انتقال برق است. برق سه فاز نسبت به برق های  دیگر مزایای بیشتر و عملکرد بهتری دارد. از برق سه فاز برای خطوط انتقال برق با ولتاژ بالا مورد مصرف قرار می گیرد.

مقاله پیشنهادی: انواع سایز کابل برق

سایز کابل برق سه فاز

رنگ بندی کابل برق سه فاز

برای شناسایی فازهای کابل برق سه فاز روش های متعددی وجود دارد یکی از راحت  ترین روش ها برای شناخت کابل برق سه فاز استفاده از استاندارد های رنگبندی کابل برق است. برای شناسایی کابل برق سه  فاز از استانداردهای IEC استفاده می کنند. طبق این استاندارد استفاده از رنگ های قهوه ای، مشکی، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش و خاکستری در کابل برق سه فاز مجاز  است. طبق استانداردهای وزارت نیرو فازهای  T R S  باید از رنگ های قرمز، زرد و آبی استفاده شود. یا طبق استانداردهای چین از رنگ های زرد، سبز و قرمز استفاده کنند.

سایز کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز در انواع مختلفی تولید شده اند. که از جمله برق سه فاز خودنگهدار، آلومینیومی، مسی و مفتولی اشاره کرد. تمامی کابل  برق سه فاز دارای سایزبندی مختلفی هستند. از جمله این سایزبندی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سایز ۱۲۰+۷۰*۳
  •  سایز ۱۵۰+۷۰*۳
  • سایز ۱۸۵+۹۵*۳
  • سایز ۴*۵
  • سایز ۶*۵
  • سایز ۱۰*۵
  • سایز ۲۵*۴
  • سایز ۳۵*۴
  • سایز ۲۵+۱۶*۳
  • سایز ۳۵+۱۶*۳

شما برای اینکه یک سایز مناسب انتخاب کنید که بایستی میزان آمپر کابل را در نظر بگیرید.

کابل های برق سه فاز با توجه به انواعی که دارد که سایزهای متفاوتی دارد.

سایز کابل برق مدار روشنایی

برای روشنایی منازل از سیم های 1.5 و 2.5 استفاده می شود در برخی از موارد از سیم 4 استفاده می کنند.

سایز کابل برق برای پریز برق

معمولا برای پریزها از سیم برق سایز 2.5 استفاده می کنند.

سایز کابل جوشکاری

کابل های جوشکاری معمولا  1.52، 1.35، 1.50، 1.70 و 1.95  است.

سایز کابل اعلام حریق

کابل های اعلام حریق معمولا کابل های با سایز 2.1، 3.1 و 1.5*3 هستند. کابل های اعلام حریق معمولا در دو نوع شلیددار و بدون شلید در بازار موجود هستند.

سایز کابل فرمان

کابل های فرمان تعداد زیادی دارند. معمولا کابل های فرمان از 5 رشته تا 48 رشته می باشند. سایز کابل فرمان 2.5 و 0.25 میلی متر است.

سایز کابل خودنگهدار

کابل های خودنگهدار معمولا از سایز 16 تا 35 تولید و به بازار عرضه می شوند. کابل های خودنگهار سه فاز از سایز 16 الی 120 موجود هستند.

پیشنهاد می شود مقاله انواع سایز کابل برق را مطالعه کنید.

سایز کابل برق سه فاز

نکات ایمنی کابل برق سه فاز

هنگام کار با کابل برق سه فاز شما باید نکاتی را رعایت  کنید. برخی از این نکات را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • هنگام استفاده از کابل برق سه فاز باید از دستکش استفاده کنید.
  • بدون قطع کردن کلیدها در تابلوهای سه فاز با آن کار نکید.
  • برای تست کردن کابل برق سه فاز از فازمتر استفاده نکید.
  • قبل از انجام هرکاری بر روی مدار برق سه فاز، درب تابلو توزیع  برق باید بسته باشد.
  • قبل از کار با تجهیزات کابل برق سه فاز مطمعن شوید این تجهیزات نشتی در برابر جریان برق نداشته باشند.

قیمت کابل برق سه  فاز

قیمت کابل برق سه فاز با توجه به کاربردی که دارد. به طور کلی چند عامل در تعیین قیمت کابل برق سه فاز تاثیر می گذارند. برخی از این عوامل متراژ کابل برق، کیفیت کابل، نوع روکش کابل، برند کابل و فلز به کار رفته در کابل در قیمت کابل برق تاثیر می گذارد.

پیشنهاد می شود مقاله قیمت کابل برق مسی را مطالعه کنید.

سایز کابل برق سه فاز

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *