بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
خریدکابل برق با کیفیت

خرید کابل برق با کیفیت

سیم و کابل برق محصولاتی هستند که کاربرد آنها همه مشخص است. برای پی بردن به کاربرد آنها کافیست به دنیای اطراف خود نگاهی بیاندازید. دنیای اطراف ما مانند خانه، خیابان، جاده و کارخانه همگی از سیم و کابل برق استفاده می کنند بنابراین در هنگام خرید کابل برق باید به کیفیت آن توجه داشته باشید. خرید کابل برق با کیفیت یکی از مهم ترین دغدغه های مهندسین برق است. ما در این مقاله درباره انواع کابل برق و کیفیت آنها صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

کابل برق چیست؟

کابل برق از به هم تنیده یا پیچیده شدن چندین رشته سیم برق به وجود می آید که دارای اجزای مختلفی مانند هادی، عایق و روکش است. وظیفه اصلی کابل برق جا به جای برق از یک نقطه به نقطه ای دیگر است. هر یک از اجرای کابل برق وظیفه ای خاص خودشان را دارند. در ادامه وظیفه هر یک از اجزای تشکیل دهنده کابل برق را مورد بررسی قرار خواهیم داد با ما همراه باشید.

هادی کابل: هادی کابل برق به طور کلی از دو نوع مسی و آلومینیومی است که وظیفه انتقال جریان برق را برعهده دارد. هادی کابل برق درست در مرکز کابل قرار دارد.

عایق کابل: عایق پلاستیکی است که بر روی هادی کشیده می شود. عایق موجود در کابل ها وظیفه جلوگیری از نشت جریان برق را برعهده دارد.

روکش کابل: روکش کابل برق اصولا بر روی عایق و هادی قرار می گیرد. جنس روکش کابل از جنس پی وی سی است که وظیفه حفاظت از محتویات کابل را بر عهده دارد.  

خریدکابل برق با کیفیت

انواع کابل برق

کابل های برق با معیارهای مختلفی از یکدیگر جدا می شوند برای مثال آنها از نظر هادی، سطح مقطع و شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم شوند.

کابل افشان

کابل های افشان دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است. برخی از کابل های افشان از مواد خاصی به نام LSZH تولید شده که در صورت سوختن از خود مواد سمی تولید نمی کند.

کابل مفولی

کابل مفتولی از یک سیم مفتولی و روکش ساخته شده است. این کابل ها دارای انعطاف پذیری کمتری نسبت به کابل برق افشان دارند. اما راسانایی خوبی دارد. در هنگام استفاده از این نوع کابل های برق باید مراقب باشید که نشکنند. این کابل های برق به دلیل انعطاف پذیری کم بسیار حساس و شکننده هستند.

کابل آلومینیومی

نوعی دیگر از کابل برق هستند که هادی آنها از جنس آلومینیوم است. کابل های آلومینیومی قیمت بسیار مناسبی دارند. اما این کابل ها عملکرد قوی دارند از این نوع کابل ها به راحتی می توانند در خطوط انتقال برق از این ها استفاده کنند.  

کابل آنتن

کابل آنتن نوعی از کابل است که برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند.

کابل تلفن

کابل تلفن نوعی از کابل هستند که در صنعت مخابرات استفاده می شود. از مزایای استفاده از کابل تلفن استفاده از یک رشته کابل برای چند کانال است. این نوع از کابل ها با به هم پچیده شدن دو سیم رسانا به وجود می آید که با منابع بیرونی خنثی می شوند.

پیشنهاد می شود مقاله کابل برق مفتولی را مطالعه کنید.

خریدکابل برق با کیفیت

کابل زره 

زره کابل برای محافظت از ضربه های مکانیکی تولید می شود. جنس غلاف این نوع از کابل ها از پی وی سی و فلز سرب است. از کابل زره برای انتقال برق به صورت زیر زمینی استفاده می کنند. این کابل ها در برابر اجسام برنده و حیوانات درنده مقاوم است. کابل های زره ای در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

  • زره کابل SWA
  • زره کابل GSWB
  • زره کابل GSTA
  • زره کابل GSFA

کابل خود نگهدار

از این کابل ها برای توزیع برق با فشار ضعیف به صورت هوایی استفاده می کنند. به همین دلیل این کابل ها هزینه ای بسیار کمتر نسبت به انواع کابل دارد. جنس هادی کابل برق خود نگهدار آلومینیوم سخت است که در مدل 5 رشته و 6 رشته تولید و به بازار عرضه می شوند.

شناسایی انواع کابل

برای شناسایی انواع کابل برق روش های زیادی وجود دارد. یکی از راحت ترین روش ها برای شناسایی کابل های برق علامت اختصاری آنها استکه در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

  • N کابل با هادی مسی
  • NR کابل با هادی آلومینیوم
  • Yعلامت عایق پرتو دور می‌باشد
  •  Hعلامت ورق متالیزه می‌باشد
  • T سیم تحمل کننده در کابل کشی هوایی
  • R حفاظت فولادی نواری شکل
  • Y روکش کمربندی پرتو دور
  • R هادی دایره‌ای شکل می‌باشد
  • E هادی یک رشته و دایره‌ای می‌باشد
  • M هادی چند رشته
  • S هادی به شکل مثلث

خرید کابل برق با کیفیت

از آن جایی که کابل برق یکی از اصلی ترین وسایل انتقال برق است. کیفیت آن اهمیت زیادی دارد به همین دلیل همواره همه افراد به دنبال محصولی با کیفیت هستند در ادامه برخی از مهم ترین مولفه های که بای در هنگام خرید کابل برق با کیفیت رعایت شود را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • استاندارد کیفی کابل 
  • جنس کابل برق
  • کیفیت فلزی که در هادی کابل برق به کار می رود.
  • کیفیت پلیمری که به عنوان عایق کابل برق است

خرید کابل برق با کیفیت

قبل از خرید کابل برق با کیفیت معیارهایی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

سایز کابل برق: برای تعیین سایز کابل برق ابتدا باید جریان عبوری را محاسبه می کنند. سپس مقدار سطح را می توان تعیین کرد.

طول کابل برق: طول کابل تاثیر مستقیمی در مقاومت کابل دارد.

تعداد رشته: تعداد فاز های شبکه کابل برق، رشته های کابل مورد نظر را تعیین می کند.

جنس هادی: جنس هادی کابل ها معمولا از مس و آلومینیوم است.

نوع هادی: هادی سیم و کابل برق به صورت افشان و مفتول است. برای خرید کابل برق باید فشار کابل برق را باید در نظر داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: سایز کابل برق سه فاز

خریدکابل برق با کیفیت

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *