بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
اندازه گیری کابل

چگونگی اندازه گیری کابل (بخش اول)

اندازه کابل های نقش بسزایی در انتقال انرژی یا برق از یک نقطه به نقطه دیگر دارند.

برای اندازه گیری کابل راه های بسیار وجود دارد که تمام برقکاران و مهندسان الکترونیک باید در مورد آن آگاهی کامل و توجه ویژه داشته باشند تا بتوانند از کابل مناسب با توجه به اندازه آن استفاده کنند.

راه های اندازه گیری کابل

1- چگونه می توان اندازه گیری کابل را انجام داد؟

معمولا کابل های برق برای انتقال برق به نقاط مختلف از یک زاویه به زاویه دیگر استفاده می‌شود. بنابراین، برای شناسایی این اندازه کابل‌های الکتریکی، درک این نکته ضروری است که اندازه‌های ناسازگار کابل‌های برق می‌توانند مقادیر ناسازگاری از جریان را منتقل کنند.

همچنین کابل برق بر اساس استانداردهای سیم برق American Wire Gauge (AWG) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکال (IEC) تعیین و اندازه گیری می شود. در نتیجه، هرچه عدد AWG بزرگ تر یا بیشتر شود، اندازه کابل کوچک تر یا کمتر نشان داده می شود. در حالی که برای IEC، استانداردهای کابل برق کارکرد آسان رایانه ها، ایستگاه های کاری، چاپگرها، لپ تاپ ها و غیره را امکان پذیر می کند.

در حالی که تعیین اندازه مناسب کابل برق برای روشنایی بسته به نوع آنها، توصیه نمی شود که جریان زیادی را از طریق یک کابل بسیار کوچک اجرا کنید؛ زیرا می تواند باعث آسیب دائمی به سیم کشی شود. همچنین ممکن است باعث آتش سوزی الکتریکی شود.

تعداد زیادی روش برای تشخیص اندازه کابل برق وجود دارد. این روش‌های اندازه کابل و سیم فقط به وسایل ضروری نیاز دارند که برای اتصال غیرمستقیم به همه کابل‌ها کارامد باشند.

روش‌های ساده برای شناسایی اندازه کابل‌های برق در ادامه آمده است:

1- مقره های کابل و عایق آنها را بررسی کنید.

2-متن یا اعداد نوشته شده روی عایق را جستجو کنید. این کار برای بررسی اینکه آیا آخرین اعداد در هر رشته متن نشان دهنده AWG سیم ها هستند یا خیر انجام می شود.

3- هنگامی که تأیید کردید و متوجه شدید که اینطور نیست، به مرحله بعدی ادامه ‌دهید و سیم‌ها را با سیم‌برش برش بزنید؛ اما بهتر است توجه داشته باشید که برش باید در برابر جریان سیم مقاومت کند.

4- اطمینان حاصل کنید که قطر مقطع را بر حسب اینچ اندازه می گیرید که قطر آن به اندازه فاصله یک طرف مقطع تا طرف مقابل در یک خط مستقیم است.

5- قطر سیم ها را بر 45 تقسیم کنید.

6- بار کابل برق را تعیین کنید.

7-رنگ ها را بررسی کنید، ظاهراً در بیشتر موارد باید سیاه، قرمز، سفید (خنثی) و سبز باشند.

8- بررسی و تمایز بین اندازه کابل ها و درک اهداف آنها به جایی که فرد از آنها استفاده می‌کند، بستگی دارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل مسی پیشنهاد می شود.

اندازه گیری کابل برق

2- در هنگام اندازه گیری از چه کابلی استفاده می شود؟

یکی از پرکاربردترین اندازه کابل برق گیج 12 و 14 به صورت متوالی در منازل مسکونی، صنعتی و محیط های کاری مختلف می باشد. همچنین بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که وسایل الکترونیکی بزرگ تر مانند اجاق های برقی، بخاری های برقی، آب، خشک کن ها و واحدهای هوای مرکزی، اغلب از سیم های برق 6، 8 یا حتی 10 استفاده می کنند.

اما اندازه مناسب سیم کابل برق برای استفاده در موارد مختلف، متفاوت است. برای درک یا حتی انتخاب اندازه مناسب کابل برق، در ادامه برخی از انواع اندازه کابل برق مفید بیان شده است.

کابل خورشیدی: این کابل ها اجزای یک مدار را به هم متصل می کنند و به عنوان مجرای انتقال برق عمل می کنند. شما باید به طور عمده پانل های کابل خورشیدی را روی پشت بام نصب کنید تا از انسداد جلوگیری کنید. پانل ها به انتقال انرژی به اندازه کابل برق فعلی کمک می کنند.

سه نوع کابل خورشیدی وجود دارد که طبقه بندی کابل های خورشیدی را امکان پذیر و متمایز می کند. به این ترتیب طبقه بندی بر اساس تعداد گیج های سیم انجام می شود. به طور کلی، این نوع کابل‌های خورشیدی DC، کابل‌های اصلی DC و کابل‌های اتصال AC، به صورت ماژول یا رشته‌ای هستند.

کابل مقاوم در برابر آتش: این نوع کابل در صورت آتش سوزی به کار خود ادامه می دهد. آنها در آزمایش اندازه کابل برق در کسب طبقه بندی های مختلف خوب هستند. به طور معمول، آنها هنگام آتش سوزی نیز کارایی دارند.

علاوه بر این، کابل مقاوم در برابر آتش برای حفظ مدار و یکپارچگی اندازه کابل برق طراحی شده است. همچنین برای مدت مشخصی تحت شرایط تعریف شده به کار خود ادامه می‌دهد.

کابل زره دار: به عنوان کابلی با پوشش محافظ فلزی تعریف می شود که بهترین اندازه کابل برق را برای استفاده ایجاد می کند. معمولاً این کابل‌های زره‌دار دارای کابل‌های برق مقاوم هستند که برق پیشرو را انتقال و تامین می‌کنند.

کابل کنترل: کابل کنترل معروف به کابل های چند هادی است که اساساً در اتوماسیون و کاربردهای ابزار دقیق استفاده می شود. آنها در یک رابطه UL هستند، جایی که به طور هدفمند اندازه گیری می شوند تا انتقال فرایندهای خودکار را تنظیم کنند.

به طور معمول، هنگام استفاده از کابل های کنترل، نگرانی زیادی در مورد انعطاف پذیری آنها وجود دارد؛ زیرا دانستن اینکه آیا کابل کنترل به انعطاف پذیری نیاز دارد یا به طور مداوم خم می شود، ضروری است. همچنین کابل کنترل دارای 3 کاربرد است که محدودیتی در خطوط مونتاژ، توزیع برق و رباتیک ندارد.

در نهایت لازم به ذکر است که بهترین سیم و کابل برق دارای اندازه های متفاوتی هستند، بنابراین آگاهی درباره بهترین اندازه ها برای استفاده از هر نوع کابل برق ضرورت پیدا می‌کند. علاوه بر این بهتر است بدانید که طبقه بندی کابل های برق با اعداد تعیین می شود که هر عدد یک تابع دارد. انواع دیگر عبارت است از کابل های ولتاژ پایین، متوسط و بالا که آنها نیز مفید هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله قوانین و مقررات نصب کابل و سیم پیشنهاد می شود.

سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *