بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
چگونگی اندازه گیری کابل برق

چگونگی اندازه گیری کابل برق (بخش دوم)

برای اندازه گیری کابل برق راه های بسیار وجود دارد که تمام برقکاران و مهندسان الکترونیک باید در مورد آن آگاهی کامل و توجه ویژه داشته باشند. در بخش اول این موارد به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. در بخش دوم به بررسی سایر موارد مربوط به اندازه گیری کابل پرداخته می شود. 

تاثیر اندازه کابل بر جریان برق

اندازه گیری کابل برق می تواند گاهی گیج کننده و چالش برانگیز باشد. به همین دلیل است که هنگام اندازه‌گیری آن باید همیشه مراقب باشید، زیرا انتخاب اندازه سیم یا کابل مناسب هنگام اندازه‌گیری سیم برای تاسیسات الکتریکی بسیار مهم است. بنابراین احتمال دارد اندازه اشتباه سیم برای بارهای بزرگ تر جریان هرج و مرج ایجاد کند و منجر به خرابی تجهیزات الکتریکی، آتش سوزی خطرناک و صدمات جدی شود.

از نظر فنی همه هادی ها، سیم ها و کابل ها (به غیر از ابررساناها) مقداری مقاومت دارند. معمولاً این مقاومت مستقیماً متقارن با طول و قطر هادی است. این روند به این دلیل است که هر زمان که جریان از یک هادی عبور می کند، افت ولتاژ در آن هادی رخ می دهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چگونگی اندازه گیری کابل (بخش اول) پیشنهاد می شود.

انواع کابل

مراحل اندازه گیری کابل برق

پنج مرحله ملموس و ارزشمند وجود دارد که می تواند شما را در انجام کارامد اندازه گیری راهنمایی کند. آنها به شرح زیر است:

1- اولین کاری که همیشه باید انجام دهید این است که قبل از اندازه گیری قطر آن، غیرنقاله را از سیم کشی برق و سیم های ماشین حذف کنید.

2- با کمک یک راپیر کاتر، در اطراف مرز عایق ایجاد کنید و اجازه دهید در انتهای خود بچرخد.

3- هم سیم‌کشی غیرفلزی و هم سیم‌سنج را با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری که اندازه‌گیری‌های این فلزات را مشخص می‌کنند، اندازه‌گیری کنید.

4- از گیج کنار دیافراگم استفاده کنید تا سیم را به طور مناسب و بدون فضا قرار دهید. ابزارهای گیج برای سیم های غیر آهنی مقیاس، گیج متفاوتی نسبت به سیم های آهنی دارند.

5- سیم های حاوی آهن را با استفاده از گیج استاندارد سیم (SWG) اندازه گیری کنید.

6- سیم های کوتاه را در غارهای گرد گیر کنید.

تاثیر میزان آمپر در اندازه کابل برق

آمپر به قدرت یا انرژی جریان الکتریسیته گفته می شود که برحسب طول کابل، تعیین و اندازه گیری می شود. همچنین آمپر حداکثر جریانی است که یک هادی می تواند به طور مداوم تحت شرایط استفاده بدون تجاوز از درجه حرارت خود حمل کند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیم باید از اندازه صحیح سیم برق برای نیاز جریان (بار) مدار استفاده کنید.

جدای از آن، اطمینان حاصل کنید که تعداد و انواع چرخ دنده های الکتریکی به یک مدار متصل شده اند تا بررسی میزان مورد نیاز رسانا آسان تر شود. معمولاً یک مدار اندازه کابل خانه با عملکرد عمومی برای 20 آمپر طراحی می شود.

در حالی که ممکن است کابل برق مدار روشنایی تنها برای 15 آمپر طراحی شود، یکی از شناخته شده ترین و ساده ترین روش ها برای محاسبه آمپر، گرفتن وات و تقسیم آن بر ولتاژ است.

با انجام این کار، درست مانند هر کار دیگری که به ابزار نیاز دارد، اندازه کابل های برق نیز دارای ابزارهایی است که محاسبه آسان آمپر را با استفاده از ابزارهایی مانند مولتی متر امکان پذیر می کند. این ابزار به عنوان یک چرخ دنده دستی کوچک تعریف می شود که می تواند مقاومت، ولتاژ و آمپر را اندازه گیری کند.

همیشه عاقلانه است که به یاد داشته باشید هنگام برنامه ریزی یا استفاده از این نوع ابزار، برای شما حیاتی است که بدانید مدل خاصی که استفاده می کنید، دارای چه رتبه ای است.

شناسایی و اندازه آمپر ضروری است، به خصوص هنگام کار بر روی یک نصب روشنایی یا پروژه الکتریکی. شما باید مطمئن شوید که سیم‌های برقی که استفاده می‌شوند، جریان بیشتری از حد توان خود دریافت نمی‌کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با انواع کابل پیشنهاد می شود.

اندازه گیری کابل برق

اندازه های مختلف کابل برق و نحوه استفاده از آنها

برای اندازه کابل برق، میلی متر مربع مقیاس اندازه گیری آن است. کابل دو هسته ای و ارت در محیط های صنعتی و خانگی در اندازه های مختلف استفاده می شود. 2.5 میلی متر و 1.5 میلی متر رایج ترین میکرومترهایی هستند که برای پریز و چراغ ها استفاده می شود.

همچنین کابل برق دو هسته ای برای کابل های برق داخلی و خارجی استفاده می شود. این نوع کابل با ساختاری به نام ژاکت بیرونی و زمین تولید می شود. با گنجاندن رنگ های هماهنگ، کابل دو هسته ای از یک غلاف طلایی و یک بازوی آبی برای هسته خنثی ساخته می شود. هسته زمین در روکش سبز و زرد واضح است (اما وقتی آن را نصب می کنید، سبز می شود). سپس آن را با یک آستین عایق به اندازه کافی پوشانده می شود.

علاوه بر این، هسته دیگری به طور کامل به سیم کشی کابل برق کمک می کند، فلکس نام دارد. این نوع کابل معمولاً برای سیم کشی ثابت و محکم به وسایل و چراغ ها کاربرد دارد و همان کارایی کابل دو هسته ای را دارد. اما این کابل در طیف وسیعی از اندازه ها قابل دستیابی است.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *