بانک اطلاعات کابل ایران

کابل 4 هسته ای

کابل , کابل برق , مقالات

22 شهریور 1401 270 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل 4 هسته ای

کابل 4 هسته ای

هر کابلی که دارای چهار هادی باشد، به عنوان کابل 4 هسته ای شناخته می شود. انواع مختلفی از کابل ها وجود دارد که دارای چهار هادی هستند. هر یک از آنها برای کاربردهای خاص مناسب است. این نوع کابل در موارد مختلف سیم کشی روزانه قابل استفاده است. در این مقاله اطلاعاتی درباره کابل 4 هسته ای در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم تا قبل از خرید این کابل اطلاعات جامعی در مورد آن به دست آورید.

کابل 4 هسته ای چیست؟

تعداد هادی ها از یک سیم الکتریکی به سیم دیگر متفاوت است. به طور کلی، هسته کابل به تعداد هادی هایی اطلاق می شود که یک کابل را تشکیل می دهند. در نتیجه، هر کابلی که دارای چهار هادی باشد، یک کابل برق 4 هسته ای است.

انواع مختلفی از کابل 4 هسته ای وجود دارد که دارای چهار هادی است. کابل های چهار هسته ای مختلف برای نیازهای مختلف سیم کشی مناسب هستند. برای مثال یک کابل زره پوش 4 هسته ای برای کاربردهای خارجی ولتاژ پایین مناسب است؛ زیرا محافظت مکانیکی بالایی دارد. شما نمی توانید در مورد یک کابل معمولی 4 هسته ای 16 میلی متری همین را بگویید. چنین کابلی نمی تواند بارهای مرتبط با محیط خارجی را تحمل کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم خنثی چیست؟پیشنهاد می‌شود.

کابل چهار هسته ای

کاربرد کابل 4 هسته ای

یک کابل برق 4 هسته ای لزوماً به یک نوع کابل خاص اشاره نمی کند. انواع مختلفی از سیم های برق وجود دارد که دارای چهار هادی هستند. هر کدام دارای مجموعه ای از مشخصات و کاربردهای خاصی هستند.

استفاده از کابل 4 هسته ای بسته به مشخصات آن از یک سیم الکتریکی به سیم دیگر متفاوت است. برای مثال یک کابل معمولی 4 هسته ای برای کاربردهای ولتاژ بالا مناسب است. از سوی دیگر، یک کابل زره پوش 4 هسته ای برای کاربردهای توزیع برق ولتاژ پایین در فضای باز ایده آل است.

هیچ کاربرد خاصی برای کابل 4 هسته ای وجود ندارد؛ زیرا بسته به نوع عایق و ظرفیت حمل فعلی آن، به اشکال مختلف از آن استفاده می شود. به طور کلی، هر سیم برق دارای مشخصات دقیقی است که شما را برای انتخاب درست راهنمایی می کند.

کابل زرهی 4 هسته ای

یک کابل زره پوش 4 هسته ای برای کاربردهای سیم کشی با حساسیت بالا ایده آل است. به طور خاص، این نوع کابل برای کاربردهای سیم کشی ولتاژ پایین و کاربردهای سیگنال جریان کم مناسب است.

مهم ترین مزیت استفاده از کابل زرهی 4 هسته ای، رسانایی بودن آن است. از مزایای دیگر آن این است که یک سیم 4 هسته ای دوبرابر مقدار جریانی که یک کابل 2 هسته ای منتقل می کند، ارائه می کند.

رنگ کابل 4 هسته ای

برقکارها در سراسر جهان عادت دارند هنگام انجام کارهای سیم کشی در خانه ها، املاک تجاری و تابلوهای صنعتی از کد رنگ از پیش تعریف شده خاصی پیروی کنند. ممکن است هر گونه تلاش برای انجام هر نوع سیم کشی بدون درک جامع از کدهای رنگ کابل به فاجعه ختم شود. بنابراین، آگاهی درباره کدهای رنگ یک کابل 4 هسته ای بسیار مهم است.

کدهای سیم کشی الکتریکی که سازندگان کابل از آنها پیروی می کنند، بسته به استانداردهایی که آنها پیروی می کنند، متفاوت است.

توجه به این نکته مهم است که این رنگ و معنای آنها بسته به سازنده کابل و کشور مبدا تغییر کند. توصیه می شود از متخصص سیم کشی در تفسیر کدهای رنگ کمک بگیرید. همچنین در صورتی که تخصصی در سیم کشی برق ندارید، از نصب کابل 4 هسته ای خودداری کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با کدهای رنگ سیم برق پیشنهاد می‌شود.

کابل برق 4 هسته ای

تفاوت بین کابل 3 هسته ای و 4 هسته ای

هسته به تعداد هادی ها در یک کابل خاص اشاره دارد. برای مثال یک کابل تک هسته ای 4 میلی متری تنها یک هادی دارد. از لحاظ عمق، تفاوت بین یک کابل 3 هسته ای و یک سیم برق 4 هسته ای این است که اولی دارای سه هادی و دومی دارای 4 هادی است.

کابل های سه و چهار هسته ای پرکاربردترین کابل ها هستند.

یک کابل سه هسته ای از هادی های برق، خنثی و زمین تشکیل شده است. ترکیب کابل آن را برای کاربردهای سیم کشی که شامل اتصال به زمین است، مناسب می کند. از طرف دیگر، یک کابل برق 4 هسته ای از یک هادی خنثی و سه هادی باقی مانده به طور بالقوه سیم های برق تشکیل می‌شود.

در پایان باید بگویم قابل درک است که کابل دارای چهار هادی در مقایسه با کابل تک هسته ای یا دو هسته ای ضخیم تر و گران تر است. ممکن است وسوسه شوید که به سراغ گزینه ارزان‌تر بروید؛ اما باید به شما پیشنهاد کنیم که به جای قیمت آن، کیفیت کابل را در نظر بگیرید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله همه چیز درباره انواع فاز برق در سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

 

 

انواع کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *