بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
فاز برق

همه چیز درباره انواع فاز برق در سیم و کابل

فاز برق یکی از مواردی است که تمام افرادی که در زمینه برق فعالیت دارند، باید درباره آن اطلاعات داشته باشند، همچنین برای تمام کسانی که به این حوزه علاقه دارند، مفید است.

تفاوت بین سیم مثبت و خنثی (نول) در فاز برق

هنگام کار با هر نوع سیم و کابل، متوجه خواهید شد که حداقل دو سیم مجزا در داخل آن وجود دارد و اغلب سه سیم، زمانی که سیم زمین وجود دارد. درک تفاوت بین سیم مثبت و سیم خنثی (نول) برای ایمنی، سیم کشی مناسب و اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزاتی که به برق نیاز دارند، بسیار مهم است.

سیم مثبت

سیم مثبت که معمولاً سیم داغ نیز نامیده می شود، معمولاً سیاه رنگ خواهد بود. منبع برق است. جریان الکتریکی از پریز یا منبع برق دیگر روی سیم مثبت عبور می کند، بنابراین اگر در جایی وصل شود، باید آن را یک سیم زنده (و خطرناک) در نظر گرفت.

هر زمان که روی سیم مثبت کار می کنید، مهم است که برق قطع شود و اقدامات احتیاطی مناسب انجام صورت گیرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم خنثی چیست؟پیشنهاد می‌شود.

کابل برق

سیم خنثی

سیم خنثی معمولاً سفید بوده و مسیری است که در آن هر برقی که توسط تجهیزات استفاده نمی شود، به سیستم الکتریکی برمی گردد. اساساً سیستم‌های برق AC  به‌عنوان یک حلقه عمل می‌کنند که در آن الکتریسیته به سمت ماشینی که در حال تغذیه است، حرکت می‌کند، سپس مقداری از آن استفاده می‌شود و  به سیستم الکتریکی بازمی‌گردد، جایی که می‌توان دوباره از آن استفاده کرد.

سیم خنثی، مانند سیم مثبت، باید زنده و بالقوه خطرناک در نظر گرفته شود. به نظر می‌رسد که جریان الکتریکی از تجهیزاتی می‌آید که سیم آن را تغذیه می‌کند، بنابراین باید مطمئن شوید که سیم هم از منبع برق و هم از تجهیزات جدا شده است، اگرچه به طور بالقوه می‌تواند جریانی ایجاد کند.

ضرورت آگاهی در مورد سیم مثبت و خنثی

هر دو سیم مثبت و خنثی باید به درستی وصل شوند تا اطمینان حاصل شود که سیم های برق می توانند به طور ایمن و قابل اعتماد برق سیستم های مختلف در تاسیسات را تامین کنند.

اگر هر کاری به درستی انجام نشود، ممکن است شوک، فلاش قوس الکتریکی، قطع برق، آتش‌سوزی یا سایر شرایط خطرناک را ایجاد می کند. بنابراین فقط برقکاران با تجربه باید روی سیم و کابل  کار کنند.

فاز برق چیست؟

در یک سیستم الکتریکی نام های زیادی برای انواع مختلف سیم ها وجود دارد. در سیستم‌های ولتاژ بالاتر، معمولاً یک سیستم تک فاز یا سه فاز خواهید داشت. سیم های فاز در این سیستم ها سیم های داغ هستند.

هر زمان که سیستم منبع تغذیه داشته باشد، سیم‌های فاز داغ می‌شوند، بنابراین مطمئن شوید که بدون انجام اقدامات احتیاطی مناسب، آنها را لمس نکنید.

سیستم تک فاز برق

هنگامی که به یک سیستم برق تک فاز برق نگاه می کنید، در اکثر موارد در مجموع سه یا چهار سیم خواهید دید. این سیم ها در داخل عایق به هم متصل می شوند. دو سیم داغ (سیم فاز) و یک سیم خنثی پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، اغلب یک سیم زمین در محل وجود دارد.

هر یک از سیم های دو فاز 120 ولت برق تولید می کند که در مجموع 240 ولت برق را می دهد. معمولاً آنها برای خشک کن های برقی، کتری های آب گرم و سایر وسایل برقی این مدل استفاده می شوند.

سیستم سه فاز برق

در یک سیستم سه فاز برق، چهار یا پنج سیم خواهید یافت. سه سیم اول سیم های داغ خواهند بود که هر کدام 120 ولت برق دارند. چهارمی یک سیم خنثی خواهد بود و در نهایت ممکن است یک سیم زمین نیز وجود داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 27 مشخصات فنی در سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

کابل و برق

رنگ های سیم براساس فاز برق

در یک سیستم تک فاز، متوجه خواهید شد که دو سیم داغ در بیشتر موارد سیاه و قرمز رنگ هستند، اگرچه گاهی اوقات فقط سیاه هستند. در یک سیستم سه فاز، سه سیم داغ مشکی، آبی و قرمز هستند. با این حال، مانند هر سیستم برقی، نمی توانید روی این واقعیت حساب کنید که سیم ها به درستی رنگ شده اند.

همیشه مهم است که اقدامات لازم را برای تأیید اینکه هر سیم چیست و آن را از همه منابع برق قبل از تعامل با سیم ها به هر طریقی حذف کنید. این کار به ویژه در مورد سیستم های سیم فاز برق مهم است؛ زیرا آنها ولتاژ بالاتری نسبت به سیم های برق استاندارد 120 خواهند داشت.

استانداردهای رنگ بندی در  فاز برق

یکی از مهم ترین استانداردهای مرتبط با سیستم های برق متناوب، رنگ سیم های مورد استفاده است. پیروی از استانداردهای رنگ، تشخیص اینکه هر سیم برای چه چیزی استفاده می شود را آسان می کند که به برقکار یا سایر متخصصان اجازه می دهد از اشتباهات یا سایر مشکلاتی که می توانند خطرات جدی ایجاد کنند، جلوگیری کنند. با توجه به قدرت سیستم سیم کشی، تعدادی گزینه مختلف وجود دارد.

برای سیستم های برق متناوب 120، 208 یا 240 ولتی، رنگ های معمول زیر هستند:

  • فاز 1، یک سیم سیاه است.
  • فاز 2، یک سیم قرمز خواهد بود.
  • فاز 3، یک سیم آبی است.
  • سیم خنثی، سفید خواهد بود.
  • سیم زمین، سبز یا سبز با نوار زرد خواهد بود.

هنگام استفاده از سیستم های ولتاژ بالاتر مانند 277 یا 480 ولت، استانداردهای رنگ زیر باید رعایت شود:

  • فاز 1، از سیم قهوه ای استفاده می کند.
  • فاز 2، یک سیم نارنجی دارد.
  • فاز 3، از سیم زرد استفاده می کند.
  • سیم خنثی، خاکستری خواهد بود.
  • سیم زمین، یک سبز یا سبز با نوار زرد دارد.

توانایی شناسایی سریع هر سیم و کابل در یک سیستم برق متناوب، کار با برق را ایمن تر می کند. البته فقط باید یک برقکار باتجربه هر نوع تعمیر و نگهداری یا کارهای دیگری را روی یک سیستم برق انجام دهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

سیم برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *