بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
تفاوت سیم و کابل

تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت های اساسی بین سیم ها، هادی ها و کابل ها وجود دارد که تعیین کننده زمان و نحوه استفاده از آنها است. درک و توضیح واضح در مورد تفاوت سیم و کابل موجب آگاهی در این زمینه می شود.

ویکی کابل: بانک اطلاعات جامع سیم و کابل

سیم چیست؟

سیم یک هادی منفرد است که معمولاً از مس، آلومینیم یا گاهی اوقات فولاد ساخته شده است. سیم ها دو نوع اصلی جامد و رشته ای دارند.

انواع سیم

ـ سیم جامد از یک رشته مس، آلومینیم یا سایر فلزات رسانا کشیده شده به شکل رشته ای بلند و نازک، هنوز سفت، اما قابل خم شدن ساخته شده است.

ـ سیم جامد مقاومت کمتری دارد، بنابراین اغلب در مواردی که به فرکانس‌های بالاتر نیاز دارند، استفاده می‌شود.

ـ سیم رشته ای از چند رشته سیم جامد تشکیل شده است که به رشته های بسیار نازک و انعطاف پذیری مانند رشته هایی کشیده شده است که می توانند به هم تابیده یا بافته شوند تا یک هادی واحد را تشکیل دهند که از نظر اندازه و وزن با همتایان جامد خود قابل مقایسه است.

ـ سیم رشته ای اغلب روکش می شود و برای مشاغلی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند، ایده آل است.

ـ به عبارتی دیگر درباره انواع سیم می توان بیان کرد که یک سیم می‌تواند یک رشته یا چند رشته داشته باشد، اما همیشه به عنوان یک رسانا عمل می‌کند.

ـ دو نوع رایج سیم، سیم جامد و سیم رشته‌ای هستند. سیم های جامد تک رشته ای هستند، در حالی که سیم های رشته ای از چند رشته تشکیل شده است. سیم های رشته ای انعطاف پذیرتر هستند، در حالی که سیم های جامد معمولاً سخت تر هستند.

ـ همچنین می توان آن را برهنه یا با غلاف محافظ عایق بندی کرد. اغلب سیم ها برای حمل سیگنال های برق و مخابرات در ساختمان های تجاری و مسکونی استفاده می شوند.  عملکرد آنها در فرکانس های بالاتر بسیار عالی است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

سیم و کابل

مزایای استفاده از سیم

ـ مزیت استفاده از سیم ها ارزان تر بودن آنها نسبت به کابل ها است که می تواند به کاهش هزینه های انرژی کمک کند. سیم ها در کاربردهای صنعتی که به استحکام سنگین کابل نیاز دارند، استفاده نمی شوند.

ـ انواع سیم بر اساس شماره گیج و قابلیت الکتریکی عایق طبقه بندی می شود. آنها می توانند به طور مستقل یا به عنوان جزیی از کابل استفاده شود.

کابل چیست؟

هنگام تلاش برای تعریف کابل اولین چیزی که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که سیم جزو یک کابل است. کابل‌ها گروه‌هایی از دو یا چند هادی هستند که از سیم رشته‌ای یا جامد تشکیل شده‌اند که به نحوی به هم تابیده، پیچیده شده یا به نحوی به یکدیگر متصل شده‌اند.

درست مانند سیم، کابل نیز برای انتقال سیگنال های الکتریکی استفاده می شوند. با این تفاوت که تنوع بیشتری برای انواع کابل وجود دارد.

انواع کابل

ـ کابل جفت تابیده: دو کابل که به هم تابیده شده اند. کابل های جفت پیچ خورده اغلب در صنایع مخابراتی، مهندسی صدا حرفه ای، استودیوها، تئاترها و سیستم های اینترکام استفاده می شود.

ـ کابل چند رسانا: کابل های متعددی که در کنار هم قرار گرفته اند و از یکدیگر عایق شده اند. عایق تداخل بین کابل ها را کاهش می دهد که کابل های چند رسانا را به یک انتخاب محبوب برای استفاده در انتقال داده تبدیل می کند.

آنها با هم به عنوان یک کابل همراه اجرا می شوند و برای راه اندازی مدارهای روشنایی، کنترل و برق در فضای باز و صنایع ساخت و ساز الکتریکی ایده آل هستند.

ویکی کابل: بانک اطلاعات جامع سیم و کابل

ـ کابل کواکسیال: با یک هادی داخلی جامد و یک هادی فویل لایه بیرونی اطراف ساخته شده است. این دو لایه از یکدیگر عایق هستند. این کابل ها معمولاً در رسانه های پخش تلویزیون، رادیو و سایر اشکال ارتباطی استفاده می شوند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می شود.

انواع کابل

کابل کواکسیال به آرامی از بین می رود؛ زیرا قیمت کابل های چندرسانا کاهش یافته و توانایی انتقال سیگنال ها با وقفه های کمتر و کمتر را افزایش داده است.

ـ کابل فیبر نوری: مجموعه ای از سیم ها که شامل یا کاملاً از فیبرهای نوری ساخته شده است. فیبرهای نوری سیم‌های نازکی هستند که از شیشه یا پلاستیک ساخته شده‌اند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را سریع‌تر از کابل‌های آلیاژی انتقال دهند.

فیبر نوری موج جدید انتقال داده و ارتباطات است، اما نمی‌تواند جایگزین کابل‌های مسی در کنار هم شود، زیرا نمی‌توانند برق را انتقال دهند.

ویژگی انواع کابل

ـ به عبارتی دیگر می توان بیان کرد کهانواع کابل های رایج عبارت از کابل های برق متناوب چندرسانا، کابل های جفت تابیده، کابل های کواکسیال و کابل های فیبر نوری است.

ـ همه این کابل ها دارای مکانیسم های متفاوتی هستند که با هدف دقیق آنها مطابقت دارد. در کابل های کواکسیال، دو هادی سیگنال های متفاوتی را حمل می کنند.

ـ در کابل های رعد و برق، هادی ها قدرت و سیگنال های متعدد را حمل می کنند. در بیشتر کابل ها، هادی ها برای انتقال سیگنال با هم کار می کنند.

کاربرد انواع کابل

انواع کابل با تنوع بسیار زیادی با توجه به نوع کارایی آن وجود دارد. کاربردهای رایج کابل ها شامل مدارهای برق و سیگنال در دستگاه های الکترونیکی است. از برخی کاربردهای آن می توان به انتقال نیرو و روشنایی در ساختمان ها، ارتباطات از راه دور زیر دریا اشاره کرد.

دسته بندی اصلی انواع کابل شامل شماره گیج، شماره سیم و رنگ ژاکت است. با این حال، با توجه به هر ویژگی اضافی، ممکن است دسته بندی بیشتری وجود داشته باشد.

تفاوت سیم و کابل

در زمینه برق، اصطلاح سیم  و کابل اغلب برای نشان دادن یک چیز استفاده می شود؛ اما تفاوت های عمده ای بین سیم و کابل وجود دارد که برای موفقیت یک پروژه الکتریکی باید در نظر گرفته شود.

تفاوت اصلی بین سیم و کابل، این است که سیم همیشه یک هادی است، در حالی که کابل گروهی از هادی ها است که در یک ژاکت واحد عایق شده اند. در هر مورد، هادی ها معمولاً از مس یا آلومینیم یا سایر فلزات رسانا ساخته می شوند. یک استثنا قابل توجه از این قاعده، کابل فیبر نوری است که از فیبر نوری ساخته شده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می شود.

انواع سیم

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *