بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل جفت پیچ خورده

مزایای کابل جفت پیچ خورده

کابل جفت پیچ خورده به طور گسترده در زیرساخت های مختلف داده و ارتباطات استفاده می شود. علاوه بر این، به کاهش تداخل با جفت های پیچ خورده نزدیک کمک می کند. این روند به آن معنی است که هر چه تعداد پیچ ها در هر متر بیشتر باشد، ایزوله بیشتر است.

یک کابل جفت پیچ خورده حاوی سیم های الکتریکی در فناوری های مختلف ازجمله فناوری صدا و شبکه است. این کابل های جفت پیچ خورده برای دستیابی به دو هدف اصلی به یکدیگر تابیده می شوند. همچنین این کار باعث کاهش میزان نویز منتشر شده و میزان نویز ایجاد شده با تداخل الکترومغناطیسی خواهد شد.

به دلیل این پیچش سیم ها، هر اختلالی که روی یک خط تأثیر بگذارد، هر دو را تحت تأثیر قرار می دهد. مهم نیست که یک یا هر دو تکانه تحت تأثیر نویز قرار گیرند، تفاوت تخمینی تغییر نخواهد کرد.

مزایای کابل جفت پیچ خورده چیست؟

  • ساختن و پایان دادن به کابل های جفت پیچ خورده نسبتاً ساده است.
  • برای انتقال داده های آنالوگ و دیجیتال کاربرد بالایی دارند.
  • کابل جفت پیچ خورده کمترین مقدار اطلاعات را حمل می کند و کم هزینه ترین حالت انتقال برای مسافت های کوتاه است.
  • تضمین می کند که یکپارچگی کل شبکه به خطر نیفتد، حتی اگر بخشی از کابل جفت پیچ خورده قطع شود.
  • کابل جفت پیچ خورده کمتر در معرض تداخل الکتریکی است. این روند ممکن است توسط تجهیزات یا کابل هایی که در نزدیکی آن قرار دارند، ایجاد شود.
  • عملکرد بهتری نسبت به مسیرهای کوتاه جاده داشته باشید.
  • عملکرد پرهزینه دارد.
  • وزن کم را ارائه می دهد که حرکت آن را در حین نصب آسان می کند.
  • کابل های جفت پیچ خورده انعطاف پذیری بالایی دارند.
  • آنها برای استفاده از زیرساخت داده و صدا مناسب هستند.
  • اتصال و نصب کابل ساده است.
  • با استفاده از کابل های جفت پیچ خورده، ممکن است خطوط بیشتری به مجموعه ای از کانال ها وارد شود.
  • چرخاندن کابل نویز الکتریکی را از ورود یا خروج از کابل حذف می کند.
  • نسبت به سایر کابل ها در هر متر، مقرون به صرفه تر است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با کابل زوج به هم تابیده پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ چیست؟

کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ از سیم های مسی ساخته شده است که هر کدام دارای کد رنگی منحصر به فرد هستند. با این وجود، نه فویل و نه قیطان وجود ندارد که به عنوان یک عایق عمل کند و آن را از تداخل محافظت کند.

جفت های پیچ خورده در کابل جفت بدون محافظ دارای کد رنگی هستند. بنابراین تشخیص اینکه کدام جفت متعلق به کدام پیچ است، ساده است. احتمال دارد یکی از سیم ها در یک جفت از دیگری با رنگ های نارنجی، قهوه ای، آبی، خاکستری یا سبز متمایز شود. ممکن است جفت دیگر قرمز، بنفش، سفید، زرد یا سیاه باشد.

کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ به پنج دسته تقسیم می شوند، اغلب در خطوط تلفن استفاده می شود و می تواند 10 مگابیت بر ثانیه را در فاصله 100 متری پشتیبانی کند.

تفاوت بین کابل جفت پیچ خورده شیلددار و بدون محافظ

کابل جفت تابیده شیلد شده به اختصار کابل STP نامیده می شود. کابل جفت تابیده بدون محافظ به اختصار کابل UTP نامیده می شود. جفت سیم در کابل جفت پیچ خورده محافظ با فویل پوشانده شده است که سپس برای محافظت مضاعف دوباره پیچیده می شود. در حالی که هر جفت سیم در یک کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ پوشش داده نمی شود، بلکه بدون هیچ گونه محافظی در لوله پیچیده شده است.

ـ کابل جفت پیچ خورده شیلددار به کابل اتصال به زمین نیاز دارد، در حالی که کابل جفت پیچ خورده بدون محافظ نیازی به کابل اتصال به زمین دارد.

ـ کابل جفت تابیده شیلددار به نگهداری بسیار بیشتری نسبت به کابل بدون محافظ نیاز دارد که به مراقبت بیشتری نیاز ندارد. بنابراین، کابل جفت تابیده شیلددار نسبت به کابل جفت تابیده بدون محافظ هزینه بیشتری دارد.

ـ کابل جفت تابیده بدون محافظ نسبت به کابل جفت تابیده شیلددار سرعت انتقال داده کندتری دارد و سرعت انتقال اطلاعات در کابل جفت تابیده شیلددار بسیار بالا است.

ـ کابل STP به طور موثر نویز را کاهش می دهد، در حالی که کابل جفت تابیده بدون محافظ سطح تداخل بیشتری دارد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

کابل نسوز

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *