بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل زوج به هم تابیده

آشنایی با کابل زوج به هم تابیده

در دنیای امروزی برای برآوردن نیازهای جمعیت خود به سمت پیشرفت‌های فنی و هوشمندی چشمگیرتر حرکت می‌کنند. بنابراین کابل زوج به هم تابیده به شدت در سیستم های ارتباطی استفاده می شود.

کابل زوج به هم تابیده، با یک غلاف فلزی در اطراف کل جفت فلزی محافظت می شود. همچنین ممکن است جفت های پیچ خورده بدون محافظ باشند. علاوه بر این، کابل جفت نیز قابلیت غربال شدن را دارد.

سیم جفت پیچ خورده نیز به دلیل محافظت در برابر تداخل، نویز تولید شده توسط جفت های مجاور، به خوبی شناخته شده است.

کابل زوج به هم تابیده چیست؟

یک کابل زوج به هم تابیده با چرخاندن دو هادی یک مدار به یکدیگر ساخته می شود تا قابلیت الکترومغناطیسی آن افزایش یابد. از ویژگی های کابل های جفت تابیده می توان به قرار دادن دو سیم عایق بندی شده مختلف در کنار هم به صورت تابیده اشاره کرد.

سیم برق پیچ خورده کیفیت بالایی دارد. این امر از طریق بررسی کافی و رتبه بندی توسط سازمان استانداردهای بین المللی به دست می آید. به این ترتیب، انواع کابل های جفت پیچ خورده ایمن هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم خنثی چیست؟پیشنهاد می‌شود.

کابل برق

انواع کابل زوج به هم تابیده

با توجه به تعداد سیم پیچ خورده جفت شده، انواع مختلفی از کابل های جفت تابیده وجود دارد. برای مثال آنهایی که دارای دو سیم هستند، به عنوان کابل های محافظ 2 جفت پیچ خورده شناخته می شوند.

کابل 3 جفت تابیده دارای سه سیم جفت است، در حالی که کابل زوج به هم تابیده 4 هسته ای دارای چهار سیم جفت است.

کابل زوج به هم تابیده محافظت شده با احاطه کردن چهار جفت سیم حامل سیگنال برای جلوگیری از تداخل الکترومغناطیسی به عنوان یک سپر رسانا عمل می کند.

کابل پیچ خورده محافظ 6 جفت برای کاربردهای صوتی، کنترلی و ابزار دقیق مناسب است. کابل بلندگو جفت پیچ خورده در مواردی که به مقاومت بالای نویز الکتریکی نیاز است، استفاده می شود. این کابل ها در بلندگوهای فضای باز و چراغ های کوچک کاربرد دارد.

کابل زوج به هم تابیده 18 AWG در کاربردهای متعددی استفاده می شود که شامل لوازم الکترونیکی مصرفی و دستگاه های کنترل صنعتی می شود. این کابل زوج به هم تابیده در انتقال سیگنال های پیچیده نیز استفاده می شود.

یک ابزار عالی برای بازسازی خانه، کابل محافظ 22 AWG جفت تابیده است که بهترین دوست یک برقکار است. این کابل محافظ جفت پیچ خورده خاص تحت آزمایش آتش سوزی دقیق قرار گرفته است و برای نصب در مناطق پلنوم هوا قابل قبول است. کابل پیچ خورده 24 AWG تا حد زیادی برای ارتباطات راه دور، اتوماسیون، سنسورها و صدا استفاده می شود.

اندازه های دیگری نیز وجود دارد که برای اهداف خاص طراحی شده اند. همچنین کابل های جفت تابیده به اشکال مختلفی ساخته می شوند. برای مثال کابل زوح به هم تابیده موجود است.

انتقال پایدار زمانی حاصل می شود که از یک سیم جفت پیچ خورده محافظ برای نصب تجهیزات الکتریکی استفاده شود. این فرایند از طریق حذف فرکانس رادیویی قطع کننده و تداخل الکترومغناطیسی به دست می آید.

ترکیب کابل شامل چهار دسته سیم است که هر جفت آن برای جلوگیری از تداخل برای جفت مجاور پیچ خورده است.

ساختار کابل زوج به هم تابیده

کابل زوج به هم تابیده، از سه مجموعه محافظ منحصر به فرد تشکیل شده که عبارت از مایلار یا آلومینیم با روکش فلزی و محافظ مارپیچی بافته شده است. هر کدام از اینها سطح حفاظتی متفاوتی دارند. محافظ مایلار یا فویل آلومینیمی با روکش فلزی دارای بیشترین محافظت 100 درصد در برابر تداخل الکترومغناطیسی است.

محافظ مارپیچی تقریباً 98 درصد محافظت در برابر تداخل الکترومغناطیسی را فراهم می کند. در حالی که محافظ بافته 90 درصد را ارائه می دهد.

در مقایسه با یک کابل معمولی، کابل زوج به هم تابیده اغلب به دلایل مختلف مورد علاقه است. برای مثال کابل زوج به هم تابیده برای ساخت کابل کواکسیال استفاده می شود. این فرایند به این دلیل است که شعاع خمشی را فراهم می‌کند و آزادی بیشتری در انتخاب توپولوژی‌های شبکه می‌دهد.

به طور خاص، کابل محافظ جفت پیچ خورده برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی و تداخل در شبکه های مختلف استفاده می شود. از سوی دیگر، کابل جفت تابیده بدون محافظ عمدتاً در تنظیمات اترنت استفاده می شود و رایج تر است.

علاوه بر این، اتصال به زمین ممکن است با استفاده از کابل جفت محافظ پیچ خورده انجام شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 8 نوع کابل پزشکی پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

کارایی کابل زوج به هم تابیده

دلیل اصلی پیچش جفت کابل ها افزایش قابلیت الکترومغناطیسی آنهاست. کابل های مسی جفت پیچ خورده نمونه ای از کابل های سیم پیچ خورده هستند. آنها از سیم های مسی ساخته شده اند که به هم پیچیده شده تا یک جفت در کابل ایجاد کنند.

به طور معمول، تولیدکنندگان کابل جفت تابیده از یک ترکیب پلیمری دی الکتریک برای عایق کاری کابل جفت تابیده استفاده می کنند. جفت سیم پیچ خورده قبل از اینکه به هم بپیچند، دور یکدیگر قرار می گیرند.

سیم مسی جفت پیچ خورده در شرایطی که تابش الکترومغناطیسی ناخواسته باشد، ضروری است. در نتیجه این کابل هنگام مقاومت در برابر تداخل از خارج مفید است.

با چرخاندن سیم ها به یکدیگر، می توان تضمین کرد که هر سیگنال خارجی به هر دو سیم تولید می شود. ممکن است این روند منجر به  بروز نویز شود. با این حال، بلافاصله پس از رسیدن به گیرنده حذف خواهد شد.

همچنین پیچاندن سیم های دوقلو یا کابل های جفت تابیده به دلیل سیگنال فرکانس بالای آنها روی یک سیم است. این فرایند یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که می تواند سیگنالی را روی سیم مجاور القا کند.

به عنوان پیامد مستقیم این سیگنال ها، خطوط تلفن آنالوگ قدیمی تر باعث می شود مکالمات را در پس زمینه یک تماس بشنوید. یک جفت سیم پیچ خورده برای کاهش این اثرات  کارایی دارد. این نوع کابل نویز را از بین می برد و تداخل را کاهش می دهد.

فرایند استفاده از کابل زوج به هم تابیده

سیم پیچ خورده شیلددار به جای کابل جفت تابیده به عنوان یک کابل محافظ مدار پایین عمل می کند. بنابراین کابل غربال‌شده جفت پیچ خورده تا حد زیادی در زیرساخت‌های داده و ارتباطات متعددی استفاده می‌شود.

پیچش در خنثی کردن میدان های مغناطیسی تولید شده از جفت کابل ضروری است. این روند تضمین می کند که هر پیچ در جهت مخالف از هر پیچ مجاور ساطع می کند. همچنین شایان ذکر است که سیگنال باید دیفرانسیل نباشد.

با این حال، اگر سیگنال دیفرانسیل باشد، میدان های الکتریکی نیز لغو می شوند.

همچنین مکانیسم چرخش به لغو میدان های مغناطیسی محیط کمک می کند. این اتفاق روی کابل بر عملکرد کابل سیم پیچ خورده تأثیر می گذارد.

با این حال، در این شرایط احتیاط لازم است. واضح است که در حالی که سیگنال‌های حالت دیفرانسیل لغو می‌شوند، سیگنال‌های حالت معمولی لغو نمی‌شوند. اکثر مدارهای الکتریکی فقط حالت رد معمولی با فرکانس پایین دارند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

کابل جفت پیچ خورده

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *