بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
آشنایی با کابل بافته

آشنایی با کابل بافته

یک کابل بافته شده برای حفظ ثبات جریان برق مورد نیاز است. سیم های متقاطع و در هم آمیخته به قیطان اجازه می دهد تا بدون کمانش، تا شدن یا پیچ خوردگی خم شود و کشیده شود، همان طور که ممکن است نوارها در کاربردهای انعطاف پذیر این کار را انجام دهند.

یک کابل بافته شده از یک هادی الکتریکی عالی تشکیل شده و یک صفحه الکترواستاتیک برای اطمینان از یکپارچگی سیگنال ایجاد می کند. مس، مس قلع‌شده و آلومینیم نمونه‌هایی از این رساناها هستند.

سیم بافته می تواند از مواد مختلفی ساخته شود، اگر برای ایجاد استحکام مکانیکی یا چقرمگی طراحی شود. سیم های فولادی، رشته های نایلونی و الیاف شیشه نمونه هایی از این ماده هستند.

یک کابل بافته شده با مقاومت در برابر سایش و برش، محافظت بیشتری در برابر سطوح داغ ایجاد می کند. همچنین کابل را می توان با قیطاندن خطوط به یکدیگر ساخت.

کابل بافته چیست؟

استفاده از توری بافته شده یا بافت روی هادی های پیچ خورده یک کابل بافته ایجاد می کند. معمولاً  این روند با بافتن چند رشته سیم مسی ساده یا قلع‌شده برای دستیابی به پوشش قیطان موردنظر انجام می‌شود.

یک کابل بافته شده، 80 درصد پوشش را فراهم می کند؛ اما می تواند برای رفع نیازهای خاص شما قابل تنظیم باشد. ما یک کابل بافته 3 هسته ای مناسب برای اتصالات نورپردازی فلزی داریم. این یک کابل بافته شده انعطاف پذیر است.

یک سیم انعطاف پذیر برای مقاومت در برابر استرس فیزیکی و خمش محکم در کاربردهای متحرک طراحی شده است. کابل بافته انعطاف پذیر خم شدنی، سبک و مقاوم در برابر آتش است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم خنثی چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

چگونگی کیفیت کابل بافته

عمدتاً کابل های بافته شده به دلیل ویژگی های زیر استفاده داده می شوند.

دوام: الیاف با استحکام بالا است که باعث می شود دهانه طولانی داشته باشند.

ویژگی های کشیدگی بالا: مواد بافندگی مانند نایلون دارای ویژگی کشش قوی هستند که بافتن را آسان تر می کند.

مقاومت در برابر سایش: سیم کابل بافته شده بسیار بادوام است. مقاومت سایشی عالی دارد. آنها برای هر شرایطی مطلوب هستند.

ارتجاعی: کابل های بافته شده به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند و هیچ مشکلی در گرما وجود ندارد.

مقاومت بالا: کابل های بافته نشده دارای کپک و پوسیدگی هستند؛ ولی کابل های بافته شده در برابر حشرات، قارچ ها و کپک ها، و پوسیدگی مقاوم هستند.

استفاده از موادی که به جای سوختن ذوب می شوند، مانند نایلون مهم است؛ زیرا کابل های تجهیزات شما کمتر در آتش سوزی سوخته می شوند.

ماندگاری بالا: کابل های بافته شده در صورتی که به خوبی ثابت شوند، عمر طولانی دارند. سیم های بافته شده معمولاً انعطاف پذیر هستند و پارگی و آسیب کمتری را تجربه می کنند. کابل های بافته شده نیز ارزشمند هستند و حتی با استفاده زیاد خدمات خوبی به شما می دهند. همچنین کابل تافته شده در برابر آب مقاوم هستند

تفاوت بین کابل بافته و کابل زرهی

کابل زره دار یک کابل استاندارد با یک لایه محافظ اضافی برای جلوگیری از بریده شدن یا آسیب دیدن آن است. عملکرد، قابلیت اطمینان و ایمنی هسته کابل به دلیل داشتن زره بهبود یافته است. اگر سیم باز و بدون حفاظ اجرا شود یا در زیرزمین اجرا شود، کابل زره پوش از آن در برابر آسیب های مرگبار محافظت می کند.

برای کاربردهای دریایی، فراساحلی و محیطی خطرناک، اغلب مورد نیاز است.

استفاده از زره قیطان مسی برای برقکاران و نصاب ها راحت ترین کار است؛ زیرا کشیدن کابل (تا حدودی) ساده تر است. نوار مسی را می توان به عنوان یک هادی زمین در کاربردهای خاص استفاده کرد.

پیچیده ترین نوع زره بافی، زره بافی تک سیم است. معمولا این کابل در بیشتر شرایط سفت است و شعاع خمشی قابل توجهی دارد. با این حال، کابل را با رضایت بخش ترین حفاظت مکانیکی فراهم می کند.

یک کابل بافته فولادی می تواند میدان های مغناطیسی را سرکوب کند و تداخل الکترومغناطیسی بین آن و کابل های مجاور را کاهش دهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

کابل برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *