بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
سیم و کابل برق

سوالات رایج درباره سیم و کابل برق (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به 15 سوال درباره سیم و کابل برق پرداخته شد، در این مقاله به بررسی 13 سوال دیگر در زمینه سیم و کابل برق پرداخته خواهد شد تا علاقه مندان به این حوزه بتوانند اطلاعات لازم را به راحتی کسب کنند.

سوالات رایج درباره سیم و کابل برق

 1- نقش غلاف بیرونی کابل چیست؟

برای محافظت از غلاف داخلی از آسیب مکانیکی و خوردگی شیمیایی و افزایش استحکام مکانیکی است.

2- یک ترانشه کابل در فضای باز باید چه الزاماتی را برآورده کند؟

قسمت بالایی ترانشه کابل باید کمی بالاتر از سطح زمین باشد و دارای روکش بتنی باشد. کابل نیز باید به صورت مسطح روی تکیه گاه گذاشته شود و زهکشی خوبی در ترانشه وجود داشته باشد.

3- نقش روکش کابل داخلی چیست؟

این اطمینان را می دهد که لایه عایق سیم و کابل برق با آب، هوا یا اشیا دیگر تماس نداشته باشد. در اصل، از عایق کابل در برابر رطوبت و آسیب مکانیکی محافظت می کند.

4- هنگام استفاده از گیره سیم باید به چه نکاتی توجه کرد؟

قبل از استفاده حتما بررسی کنید که آیا عایق دسته گیره سیم سالم است یا خیر؟ همچنین نمی توانید از انبر سیمی برای برش بیشتر از مشخصات مجاز سیم فلزی استفاده کنید. استفاده از انبردست سیمی به جای ابزار ضربه چکش برای جلوگیری از آسیب توصیه می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل برق

5- استحکام عایق چیست؟

هنگامی که شدت میدان الکتریکی تا حد مشخصی افزایش یابد، مواد عایق در نهایت خراب می شوند. استحکام عایق معیار توانایی یک ماده عایق برای مقاومت در برابر کشش الکتریکی بدون شکستگی است.

6- مزایای لوازم جانبی کابل حرارتی انقباض پذیر متقاطع چیست؟

این وسیله یک نوع جدید از مواد است که دارای مزایای عملکرد الکتریکی برتر، حجم کم، جرم کوچک، نصب آسان و تطبیق مواد در مقایسه با سایر انواع لوازم جانبی امروزی است. به علاوه، لوازم جانبی کابل حرارتی انقباض پذیر متقاطع، مقاوم در برابر آب و هوا، مقاوم در برابر کثیفی و دارای قابلیت خود خاموش شدن در برابر شعله هستند.

7- الزامات برای مقاومت مکانیکی نقاط اتصال هادی کابل چیست؟

استحکام مکانیکی نقطه اتصال به طور کلی کمتر از مقاومت کششی خود هادی کابل است. برای نصب سیم و کابل برق، استحکام کششی نقطه اتصال به کمتر از 60 درصد مقاومت کششی خود هادی نیاز ندارد.

8- خواص اصلی لایه عایق مواد کابل های برق چیست؟

مواد لایه عایق سیم و کابل برق باید دارای ویژگی های اصلی زیر باشند.

  • قدرت شکست بالا
  • تلفات دی الکتریک کم
  • مقاومت عایق نسبتاً بالا
  • مقاومت در برابر تخلیه عالی
  • درجه خاصی از انعطاف پذیری و استحکام مکانیکی
  • عملکرد عایق پایدار در طول زمان

9- مقررات برای یک لوله محافظ کابل چیست؟

کابل هنگام گذاشتن باید داخل لوله محافظ باشد. قطر داخلی لوله نیز نباید کمتر از 1.5 برابر قطر خارجی کابل باشد. در جاهای دیگر، لوله بتنی، لوله تراکوتا، آزبست، لوله سیمانی نباید کمتر از 100 میلی متر قطر داخلی داشته باشد.

10- چگونه قطر بیرونی غلاف کابل اندازه گیری می شود؟

اندازه گیری ها را در پنج نقطه به طور مساوی در اطراف محیط بیرونی غلاف سیم و کابل انجام می دهند. پس از اندازه گیری هر یک از پنج نقطه قطر بیرونی غلاف، مقدار متوسط ​​را با استفاده از پنج معیار به دست آمده محاسبه می کنند (مقدار متوسط ​​قطر بیرونی غلاف کابل است).

11- چگونه کابل‌های هسته مسی را می توان با مقاطع مختلف وصل کرد؟

یک سطح مقطع کابل و سیم با هسته مسی متفاوت می تواند یک گیرنده مسی ضعیف را باز کند، سپس به روش جوش قلع متصل شود. از طرف دیگر می توان از یک میله مسی خالص برای اتصال گیرنده مسی استفاده کرد و کابل های هسته مسی را با استفاده از تکنیک چین دار وصل می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سوالات رایج درباره سیم و کابل (بخش اول) پیشنهاد می‌شود.

کابل

12 –کاربرد سیم و کابل برق چند دسته هستند؟

سیستم قدرت: از محصولات سیم و کابل استفاده می کند. سیم های مورد استفاده عمدتاً عبارت از کابل سقفی، کابل برق، کابل خورشیدی، سیم تفلون، کابل باتری، سیم با دمای بالا، سیم تریلر و سیم و کابل برق برای تجهیزات برق است.

سیستم انتقال اطلاعات: سیم‌ها و کابل‌هایی که برای سیستم‌های انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند عبارت از کابل‌های تلفن شهری، کابل‌های تلویزیون، کابل‌های الکترونیکی، کابل‌های فرکانس رادیویی، کابل‌های فیبر نوری، کابل‌های داده، خطوط الکترومغناطیسی، کابل‌های ارتباطی برق یا سایر کابل‌های ترکیبی.

ماشین آلات و تجهیزات، سیستم های ابزار دقیق: در این قسمت از سیم لخت، تقریباً از تمام محصولات دیگر علاوه بر کابل سقفی استفاده می شود. با این حال، کابل های اصلی مورد استفاده کابل های برق، سیم الکترومغناطیسی، کابل های داده و کابل های ابزار دقیق هستند.

13- محصولات سیم و کابل چند دسته هستند؟

سیم لخت و محصولات هادی لخت: از ویژگی های اصلی سیم و کابل لخت می توان به فلز رسانای خالص، بدون عایق و لایه روکش اشاره کرد. نمونه هایی از چنین محصولاتی عبارت از سیم رشته آلومینیمی با هسته فولادی، شینه مسی و آلومینیمی، سیم لوکوموتیو الکتریکی است.

کابل های برق: ویژگی اصلی این محصولات اکستروژن (سیم پیچی) لایه عایق در خارج از هادی است. نمونه‌هایی از کابل‌های برق عبارت از کابل‌های عایق‌شده سربار، چند هسته‌ رشته‌ای (مرتبط با خطوط فاز، صفر و زمین سیستم فشار قوی)، مانند دو یا چند هسته کابل‌های عایق‌شده است.

برخی از سیم و کابل برق حاوی لایه‌های روکش اضافی هستند (مانند سیم و کابل پلاستیکی یا لاستیکی). فناوری‌های فرایند اولیه مورد استفاده در ساخت کابل‌های فشار قوی عبارت است از کشش، رشته‌بندی، اکستروژن عایق (پیچ‌بندی)، زره‌بندی و اکستروژن غلاف است.

ترکیب فرایندهای مختلف محصولات مختلف تا حدودی متفاوت است.

محصولات دارای طیف گسترده ای از مشخصات، طیف گسترده ای از کاربردها و ولتاژ در 1 کیلو ولت و کمتر هستند. پیشرفته ترین سیم و کابل برق عبارت از کابل های مقاوم در برابر آتش، کابل های مقاوم در برابر شعله، کابل های بدون هالوژن کم دود، کابل های عایق معدنی، کابل های روغن، کابل های مقاوم در برابر حرارت، کابل های معدن، و کابل های دیوار نازک است.

کابل ارتباطی و فیبر نوری: با توسعه سریع صنعت ارتباطات در دو دهه اخیر، محصولات نیز از نرخ رشد بسیاری برخوردارند. از توسعه ساده کابل تلفن و تلگراف در گذشته تا هزاران جفت کابل که شامل کابل کواکسیال، کابل نوری، کابل داده و حتی کابل ارتباطات ترکیبی می شود.

سیم الکترومغناطیسی: این نوع سیم و کابل عمدتاً برای موتورها، طیف گسترده ای از ابزارها استفاده می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله برچسب گذاری سیم چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *