بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل و سیم

اطلاعات ضروری درباره کابل و سیم (بخش اول)

در هنگام کابل کشی اطلاعات ضروری درباره کابل و سیم همواره مورد توجه است، بنابراین کسب اطلاعات در زمینه کابل و سیم یکی از موارد بسیار مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در همین راستا 5 مورد ضروری درباره کابل و سیم بیان شده است که علاقه مندان به این حوزه می توانند با مطالعه آن در زمینه کابل و سیم اطلاعات کسب کنند.

اطلاعات مهم در مورد کابل و سیم

1- مراحل نصب پایانه های پیش ساخته داخلی و خارجی

کابل را در محل مورد نظر قرار دهید، سپس آن را ثابت کنید، بعد سطح را تمیز کنید و غلاف بیرونی را مطابق با دستورالعمل ها جدا کنید. در صورت نیاز خاص، طول غلاف بیرونی قابل تنظیم است. سپس دو گروه سیم ارت را از روی نوار مسی و زره غلاف بیرونی خارج کنید.

اندازه مورد نیاز کابل و سیم را از دهانه غلاف بیرونی به سمت بالا اندازه بگیرید و سیم اضافی را بردارید. پس از آن، آستین سه انگشتی قابل انقباض حرارتی را تا ریشه دهان سه برابری با انقباض گرمای میانی قرار دهید. اندازه مورد نیاز را از دهانه بالای آستین انگشت به سمت بالا اندازه گیری کنید (350 تا380 میلی متر برای 35 کیلو ولت). نوار مسی اضافی را بردارید (20 میلی متر نگه دارید)، سپس محل نیمه هادی از پیش تعیین شده را نگه دارید و مهر و موم ترمینال خط را جدا کنید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سوالات رایج درباره سیم و کابل برق (بخش دوم) پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

2- کاربردهای سیم و کابل

سیستم قدرت: سیستم قدرت از محصولات سیم و کابل استفاده می کند. سیم های مورد استفاده عمدتاً عبارت از کابل سقفی، کابل برق، کابل خورشیدی، سیم تفلون، کابل باتری، سیم با دمای بالا، سیم تریلر و سیم و کابل برق برای تجهیزات برق است.

سیستم انتقال اطلاعات: سیم‌ها و کابل‌هایی که برای سیستم‌های انتقال اطلاعات استفاده می‌شوند عبارت از کابل‌های تلفن شهری، کابل‌های تلویزیون، کابل‌های الکترونیکی، کابل‌های فرکانس رادیویی، کابل‌های فیبر نوری، کابل‌های داده، خطوط الکترومغناطیسی، کابل‌های ارتباطی برق یا سایر کابل‌های ترکیبی است.

ماشین آلات و تجهیزات، سیستم های ابزار دقیق: در این قسمت از سیم لخت، تقریباً از تمام محصولات دیگر علاوه بر کابل سقفی استفاده می شود. با این حال، کابل های اصلی مورد استفاده کابل های برق، سیم الکترومغناطیسی، کابل های داده و کابل های ابزار دقیق هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله برچسب گذاری سیم چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

3- دسته بندی محصولات سیم و کابل

سیم لخت و محصولات هادی لخت: از ویژگی های اصلی سیم و کابل لخت می توان به فلز رسانای خالص، بدون عایق و لایه روکش اشاره کرد. نمونه هایی از چنین محصولاتی عبارت از سیم رشته آلومینیمی با هسته فولادی، شینه مسی و آلومینیمی و سیم لوکوموتیو الکتریکی است.

کابل های برق: ویژگی اصلی این محصولات اکستروژن (سیم پیچی) لایه عایق در خارج از هادی است. نمونه‌هایی از کابل‌های برق عبارت از کابل‌های عایق‌شده سربار، چند هسته‌ رشته‌ای (مرتبط با خطوط فاز، صفر و زمین سیستم قدرت)، مانند دو یا چند هسته کابل‌های عایق‌شده بالای سر است.

برخی از کابل‌ها و سیم‌های برق مانند سیم و کابل پلاستیکی یا لاستیکی حاوی لایه‌های روکش اضافی هستند. فناوری‌های فرایند اولیه مورد استفاده در ساخت کابل‌های قدرت عبارت است از کشش، رشته‌بندی، اکستروژن عایق (پیچ‌بندی)، زره‌بندی و اکستروژن غلاف است. ترکیب فرایندهای مختلف محصولات گوناگون تا حدودی متفاوت است.

کابل و سیم برق: محصولات دارای طیف گسترده ای از مشخصات، طیف گسترده ای از کاربردها و ولتاژ در 1 کیلو ولت و کمتر هستند. پیشرفته ترین سیم ها و کابل ها عبارت از کابل های مقاوم در برابر آتش، کابل های مقاوم در برابر شعله، کابل های بدون هالوژن کم دود، کابل های عایق معدنی، کابل های روغن، کابل های مقاوم در برابر حرارت، کابل های معدن، و کابل های دیوار نازک است.

کابل ارتباطی و فیبر نوری: با توسعه سریع صنعت ارتباطات در دو دهه اخیر، محصولات نیز از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده اند. از توسعه ساده کابل تلفن و تلگراف در گذشته گرفته تا هزاران جفت کلمه کابل مانند کابل کواکسیال، کابل نوری، کابل داده و حتی کابل ارتباطات ترکیبی که رشد چشمگیری داشته است.

سیم الکترومغناطیسی (سیم سیم پیچ): این نوع سیم و کابل عمدتاً برای موتورها، طیف گسترده ای از ابزارها و مترها استفاده می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با کدهای رنگ سیم برق پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل برق

 4- دسته بندی کابل برق کم ولتاژ

کابل های برق کم ولتاژ که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند با توجه به لایه های عایق و محافظ مختلف به چند دسته تقسیم می شوند که عبارت است از:

  • کابل های برق با روکش سربی (یا با روکش آلومینیمی) عایق شده با کاغذ آغشته به روغن
  • کابل‌ها و سیم‌های برق عایق‌شده با کاغذ آغشته به روغن بدون چکه
  • کابل های برق با روکش پلی وینیل کلرید عایق بندی شده از پلی وینیل کلراید
  • کابل های برق با روکش پلی اتیلن عایق بندی شده با پلی وینیل کلرید
  • کابل های برق روکش دار پلی وینیل کلرید عایق پلی وینیل کلراید متقاطع
  • کابل های عایق لاستیکی

5- الزامات کابل و سیم

کابل های برق و کابل های کنترل نباید در یک سطح پشتیبانی پیکربندی شوند. هم کابل‌های فشار قوی و کم ولتاژ و هم کابل‌های کنترل قدرت ضعیف و مستحکم باید در لایه‌ها بر اساس ترتیب آنها پیکربندی شوند. به طور کلی، وضعیت از بالا به پایین مناسب است. با این حال، خطوط ولتاژ بالا حاوی بیش از 35 کیلو ولت باید در سینی کابل چیده شوند. کابل ولتاژ بالا را می توان از پایین به بالا برای رسیدن به شعاع خمش پیکربندی کرد.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *