بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق سه فاز با توجه به جنس، سایز و نوع آنها با هم متفاوت هستند. در ادامه مقاله به قیمت کابل برق سه فاز با توجه به نیاز و خواسته شما می پردازیم.

کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز نوعی سیم است که برای انتقال جریان نیرو از آن استفاده می شود.کابل برق سه فاز به سه صورت 3 رشته، 4 رشته و 5 رشته در بازار موجود است، و با جنس های مفتولی خشک و افشان در بازار در حال عرضه به مشتریان است.
از مهم ترین ابزارهای موجود در کارخانه می توان به کابل سه فاز که مخصوص انتقال برق فشار قوی می باشد اشاره کرد. کابل برق سه فاز بیشتر در کارخانه های صنعتی استفاده می شود، برای تامین جریان برق دستگاه های صنعتی پر مصرف از جریان برق سه فاز استفاده می کنند.
البته علاوه بر کارخانه های صنعتی امروزه در ساختمان های مسکونی هم از کابل برق سه فاز برای آسانسور و پمپ آب استفاده می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 27 مشخصات فنی در سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

قیمت کابل برق سه فاز

انواع کابل برق

کابل برق بر اساس ولتاژ برقی که انتقال می دهند به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود:

  • کابل برق فشار قوی
  • کابل برق فشار متوسط
  • کابل برق فشار ضعیف

کابل برق سه فاز معمولا به صورت 3 – 4 – 5 رشته در بازار هستند. معمولا کابل برق سه فاز از سه رشته سیم فاز 1 – 2 – 3 تشکیل می شوند. کابل برق های 4 رشته علاوه بر سه سیم فاز یک سیم نول یا سیم ارت دارند.
کابل برق پنج رشته تمامی این سیم ها یعنی فاز1، فاز2،فاز3، نول و ارت را دارند.

ساختار کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز مدل های متنوعی دارد، که همه آنها دارای بخش های زیر هستند:

  • عایق
  • هادی
  • حفاظ
  • پوشش جدا کننده
  • روکش

تفاوت کابل برق سه فاز و تک فاز

همان طور که پیشتر اشاره کردیم کابل برق سه فاز از سه تا پنج رشته سیم تشکیل شده است اما کابل برق تک فاز از یک رشته سیم تشکیل شده است.
کابل برق های سه فاز با توجه به ولتاژ خود از 380 ولت تا 500 کیلوولت و بالاتر را عبور می دهند، معمولا برای کار در کارخانه های صنعتی از آن استفاده می شود. اما کابل برق تک فاز تقریبا 220 ولت را می تواند انتقال دهد.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با کد های رنگی سیم برق

قیمت کابل برق سه فاز

انواع سایز کابل برق سه فاز

 انواع کابل برق سه فاز با توجه نیاز در ابعاد مختلفی تولید شده و در بازار عرضه می شود . سایز این کابل برق ها باتوجه به کاربرد آنها متفاوت است شما در هنگام خرید کابل برق سه فاز باید به موارد مصرف خود توجه کنید. اگر نمی دانید که به چه سایز کابل برقی نیاز دارید می توانید از فرد متخصص مشورت بگیرید.

کاربرد کابل برق های سه فاز

کابل برق سه فاز با توجه به سایز و نوع آن، کاربرد های مختلفی دارد. برخی از کاربرد های کابل برق سه فاز:

  • تأمین برق و انتقال جریان برق به مجتمع‌های تجاری و مسکونی
  • تأمین و انتقال برق به کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی کوچک و بزرگ
  • انتقال و توزیع برق بین شهرها، شهرستان‌ها و روستاها
  • تأمین برق تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی
  • تأمین برق پمپ‌های آب کشاورزی و ساختمانی

رنگ بندی کابل برق سه فاز

برای شناسای فاز موجود در کابل برق سه فاز باید از استاندارد های رنگی مشخص آنها کمک بگیرید. استفاده از این روش برای شناسای فاز ها و تقسیم بار و اتصال آنها به موتور مورد نظر راحت تر است.
طبق استاندارد های IEC استفاده از رنگ های مشکی، قهوه ای، نارنجی، قرمز، زرد، آبی، بنفش، خاکستری، سبز، فیروزه ای و صورتی مجاز است. طبق استانداردهای وزارت نیرو فازهای R،S و T به ترتیب باید با رنگ های قرمز، زرد و آبی آسمانی باشند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

قیمت کابل برق سه فاز

مزایای کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز یکی از کارآمدترین روش‌های انتقال برق است. کابل برق سه فاز نسبت به برق تک فاز مزایای بیشتری دارد و به همین دلیل هم کابل برق سه فاز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مزیت اصلی استفاده از کابل برق سه فاز نسبت به کابل برق های تک فاز این است که کابل برق سه فاز توان ثابتی را در لحضه استفاده می کند. در حالی که توان برق تک فاز در زمان تغییر می کند و ثابت نیست این می تواند به وسایل برقی آسیب جدی وارد کند.
البته سیم کشی با کابل برق سه فاز به تجربه و مهارت نیاز دارد بهتر است برای این کار از افراد خبره کمک بگیرید.

تبدیل کابل برق سه فاز به تک فاز

روش های مختلفی برای این کار وجود دارد :

روش 1: اگر در خط تغدیه سه فاز از سیم خنثی یک فاز استفاده کنید و در واقع دو مرحله را نادیده بگیرید می تواند تبدیل به سیستم تک فاز شود. اما دقت این روش کم است و بهتر است در نیازهای غیر حساس از این روش استفاده کنید.

روش 2: یکی از روش های ساده برای این کار این است که از یک یکسو ساز الکتریکی استفاده کنید.

روش 3: می توانید از یک مبدل ترانس اصلی استفاده کنید که با هماهنگی بالا اینکار را انجام می دهد و جریانی که از این روش به دست می آید, متعادل تر از روش های دیگر است از مزایای اینکار می توان به کم هزینه بودن و دسترسی سریع به ابزارهای مورد نیاز اشاره کرد. اما معایبی نیز دارد مانند کاهش قدرت و گشتاوری موتور

قیمت کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق سه فاز بر اساس نوع فاز به کار رفته، سایز و جنس با هم متفاوت است. قیمت کابل برق سه فاز از انواع مختلفی مانند مسی و آلومینیوم و همچنین از سایزهای مختلف تولید شده که شما می توانید با توجه به نیاز خود آن را تهیه کنید.
کابل برق سه فاز به صورت سه و نیم رشته، چهار رشته و پنج شته در بازار موجود است. مسلما با افزایش تعداد کابل های موجود در کابل برق قیمت کابل برق سه فاز هم افزایش پیدا می کند.

چند عامل تاثیر گذار در تعیین قیمت کابل برق سه فاز:

  • نوع کابل برق سه فاز
  • متراژ کابل برق
  • کیفیت
  • نوع روکش کابل
  • برند کابل
  • فلز به‌کاررفته در کابل و مقدار آن

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟پیشنهاد می شود.

قیمت کابل برق سه فاز

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *