بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
تفاوت کابل و سیم

تفاوت کابل و سیم چیست؟

کابل و سیم، چه تفاوتی با هم دارند. سیم ها از یک رشته یا گروهی از رشته ها ساخته می شوند، در حالی که کابل ها از دو یا چند سیم عایق تشکیل شده اند که در ژاکت های محافظ پیچیده شده اند. ساده ترین راه برای تشخیص تفاوت کابل و سیم این است که معمولاً سیم ها قابل مشاهده هستند، اما کابل ها دارای عایق در اطراف خود هستند.

همچنین تفاوت کابل و سیم در کاربرد آنها است. سیم برای کاربردهای مسکونی و تجاری با ولتاژ پایین استفاده می شود. در مقابل، کابل برای کاربردهای ولتاژ بالا و صنعتی که نیاز به اتصالات سنگین یا دهانه های طولانی تر دارند، استفاده می شود.

سیم از یک یا چند رشته فلز یا مواد رسانای دیگر (مانند مس یا آلومینیم) ساخته شده است. کابل شامل دو یا چند رشته سیم عایق است که در یک غلاف عایق پیچیده شده است.

این عایق از ورود جریان مستقیم به محیط اطراف از طریق هسته فلزی جلوگیری می کند و به آن اجازه می دهد در صورت نیاز فقط از یک کلید برق (مانند لامپ) عبور کند. علاوه بر این از اتصال کوتاه بین قسمت های مختلف سیم جلوگیری می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل  پیشنهاد می شود.

انواع کابل و سیم

سیم چیست؟

در دنیای برق، انواع مختلفی از سیم ها تقریباً در تمام سیستم های الکتریکی استفاده می شود. این سیم ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و بسته به کاربرد مورد نظرشان، خواص متفاوتی دارند. متداول ترین ماده رسانا مس است که رسانایی الکتریکی و استحکام مکانیکی را ارائه می دهد. با این حال، برخی از کاربردها به سیم هایی با مقاومت بسیار کم نیاز دارند که می توانند از آلومینیم ساخته شوند.

دو نوع سیم، جامد و رشته ای، بر اساس ساخت رشته های جداگانه متمایز می شوند. سیم های جامد شامل یک هادی منفرد است که معمولا از مس یا آلومینیم ساخته می شود. از سوی دیگر، سیم‌های رشته‌ای از چند رشته نازک رسانا ساخته شده‌ که به هم پیچیده شده‌اند تا یک دسته را تشکیل دهند.

سیم های رشته ای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیم های جامد دارند که باعث دوام بیشتر آنها می شود. علاوه بر این، سطح مقطع سیم رشته ای بیشتر از سیم جامد برای همان ظرفیت حمل جریان است.

معمولاً فرکانس‌های بالا به سیم جامد نیاز دارند؛ زیرا مقاومت کمتری در برابر جریان الکتریکی دارند. از سوی دیگر، سیم های رشته ای برای استفاده با بارهای مکانیکی مناسب تر هستند، چون انعطاف پذیر و بادوام هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل برق فشار قوی پیشنهاد می شود.

کابل چیست؟

کابل مجموعه ای از دو یا چند سیم برق است که با یکدیگر کار می کنند. آنها برای محافظت بهتر از سیم ها عایق بندی شده اند. از کابل ها در انتقال برق و در ساختمان های بزرگ برای حمل برق استفاده می شود. انواع سیم و کابل شامل کابل لاستیکی و کابل برق، کابل فشار قوی، کابل شناور و کابل ضد حریق می شود.

یک کابل از دو سیم رسانا تشکیل شده است که توسط یک ماده عایق احاطه شده اند تا بتواند از تداخل خارجی محافظت کند. از آنجایی که دارای سطح مقطع بزرگ تر از یک هادی منفرد با طول و گیج یکسان است، جریان بیشتری را با مقاومت کمتری نسبت به یک هادی منفرد حمل می کند.

هادی چیست؟

کلمه «رسانا» می تواند به مواد مورد استفاده برای حمل جریان الکتریکی یا سیم و یا کابل ساخته شده از این ماده اشاره داشته باشد. همچنین اصطلاح رسانا می تواند به دستگاهی اشاره کند که در آن الکتریسیته از یک مکان به مکان دیگر (مثلاً به عنوان بخشی از یک مدار الکتریکی) منتقل می شود. هنگامی که سیم به این روش استفاده می شود، اغلب به عنوان رسانا نامیده می شود. هادی ها انواع مختلفی دارند. برخی از رایج ترین آنها سیم های جامد و رشته ای (دارای هسته بسیاری از سیم های کوچک هستند) و برخی از انواع مواد PVC هستند. یک هادی را می توان با PVC پوشاند تا از مواد دیگر عایق شود.

تفاوت کابل و سیم

تفاوت کابل و سیم این است که کابل شامل چند هادی است، در حالی که سیم تنها یک هادی دارد. بنابراین کلمه «کابل» اغلب برای توصیف یک بسته بزرگ از سیم های عایق بندی شده مناسب و برای جلوگیری از تماس آنها با یکدیگر استفاده می شود. از طرف دیگر، کلمه «سیم» برای یک هادی استفاده می شود که عایق یا محافظت در برابر لمس یا اتصال کوتاه به هادی دیگر ندارد.

کابل یک کابل اتصال دهنده سنگین است که برق را در سراسر زمین حمل می کند. معمولا کابل ها از مس، آلومینیم یا مواد فیبر نوری ساخته می شوند. یک کابل ممکن است با هر تعداد لایه محافظ در اطراف هادی ها ساخته شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

انواع سیم و کابل ویککابل

خرید سیم و کابل

همان طور که بیان شد در برخی موارد کابل و سیم دو چیز بسیار مشابه هستند و کارایی شبیه یکدیگر دارند. سیم همراه با کابل در محصولات مختلفی استفاده می شود، اما تفاوت هایی با هم دارند. بنابراین با توجه به اطلاعاتی که ارائه شد می توان در هنگام انتخاب سیم و کابل، با توجه تفاوت و کارایی آنها را خریداری کرد.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *