بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
سیم کشی خانگی

کاربرد سیم و کابل در سیم کشی خانگی

به قطعات فلزی که انعطاف دارند، به صورت استوانه ای هستند و اندازه آنها (چند میلی متر، چند سانتی متر یا چند متر) متغیر است، سیم و کابل می گویند.

سیم و کابل کاربردهای متفاوتی دارد که عبارت از کاربرد مکانیکی و الکتریکی است. در ادامه به کاربرد سیم و کابل در سیم کشی خانگی می پردازیم.

کاربرد سیم و کابل برق در سیم کشی خانگی

ـ سیم و کابل برق ستون هر صنعتی و جامعه ای است. در تمام خانه ها سیم های بسیاری برای روشن کردن چراغ ها، گرم کردن اجاق گاز و صحبت با تلفن وجود دارد.

ـ سیم برای عبور جریان از یک نقطه ای به نقطه ای دیگر استفاده می شود. اکثر سیم ها دارای عایق در اطراف هسته فلزی هستند.

ـ عایق الکتریکی موجب می شود که بارهای الکتریکی به صورت آزادانه جریان پیدا نکنند، بنابراین مانع از هدایت جریان الکتریکی می شوند.

ـ یک عایق به صورت کامل وجود ندارد؛ ولی موادی مانند کاغذ و شیشه دارای مقاومت بالایی دارند و جزو عایق های الکتریکی خوب محسوب می شوند.

ـ عایق به این دلیل باید انجام شود که لمس یک سیم لخت می‌تواند باعث عبور جریان از بدن شخص یا به سیم دیگر به طور ناخواسته شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

سیم برق

انواع سیم برق

سیم به دو شکل هسته جامد و رشته ای وجود دارد و هر دو نوع سیم در سیم کشی خانگی کاربرد بسیار دارد.

هسته جامد سیم برق

یک تکه سیم فلزی جامد است که به صورت تک رشته وجود دارد. یکی از انواع بسیار رایج سیم های جامد به عنوان سیم پیچی شناخته می شود. برای سیم هسته جامد رنگ های مختلف وجود دارد.

هسته رشته ای سیم برق

سیم رشته ای از چند تکه هسته سیم جامد تشکیل شده است. همچنین بسیار انعطاف پذیرتر از سیم جامد با اندازه مساوی است. رنگ ها و اندازه های مختلف برای سیم رشته ای وجود دارد.

کاربردهای انواع سیم در سیم کشی خانگی

ـ از آنجایی که سیم رشته ای انعطاف پذیرتر از سیم هسته جامد با اندازه مساوی است، می توان از آن در مواقعی استفاده کرد که سیم نیاز به جابه جایی مکرر دارد، برای مثال در بازوی ربات.

ـ سیم جامد زمانی استفاده می‌شود که حرکت کمی یا بدون نیاز به حرکت وجود داشته باشد، برای مثال می توان نمونه‌سازی مدارهای روی تخته نان (پایه برای مدار هنگام استفاده برای اجرا و کاربرد اولیه از لوازم الکترونیکی) یا پروتوبرد را نام برد.

ـ با استفاده از سیم هسته جامد، فشار دادن سیم به تخته نان و از طریق سوراخ های یک برد مدار چاپی آبکاری می شود.

ـ سیم هسته جامد مورد استفاده در تخته نان برای نمونه سازی اولیه سیم هسته جامد که در سوراخ لحیم شده است.

ـ سیم هسته جامد مورد استفاده در تخته نان با باتری نگهدارنده (باتری سیم هسته جامد که در سوراخی با پد دکمه ای روکش شده) لحیم شده است.

ـ تلاش برای استفاده از سیم رشته‌ای روی تخته نان یا سوراخ‌کاری شده بسته به ضخامت می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ زیرا رشته‌ها می‌خواهند هنگام فشار دادن از هم جدا شوند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می شود.

کابل کشی

انواع رایج کابل برق در سیم کشی خانگی

در ادامه انواع بسیار رایج سیم و کابل برق مورد استفاده در مصارف خانگی بررسی شده است. همه این سیم و کابل ها به دلیل عملکردهای نمادین و بدیع خود در سیم کشی خانگی و ساختمان ها اهمیت زیادی دارند که عبارت است از:

1- کابل زره پوش

ـ هر زمان که موضوع بحث حول محور سیم‌های رایج مورد استفاده در سیستم‌های سیم‌کشی خانگی می‌چرخد، کابل‌های زره‌دار بلافاصله نمایان می‌شوند.

ـ به طور معمول، کابل‌های زره‌دار حاوی یک ورق فلزی هستند که به آنها امکان می‌دهد به عنوان یک هادی محافظ عالی عمل کنند. معمولاً آنها برای مراحل نصب زیرزمینی استفاده می شوند.

ـ همچنین کابل‌های زره‌دار در موقعیت‌های استثنایی مختلف که سیم‌کشی باید در فضاهای تنگ زیرزمینی یا از طریق ساختار تونل‌مانند انجام شود، نقش مهمی دارند.

ـ آنها بسیار مقرون به صرفه هستند؛ زیرا پس از استفاده از آنها، نیازی به نصب چیزی برای محافظت از سیستم نیست. علاوه بر این، نصب آنها شامل مراحل ساده و زمان کارآمد است.

2- کابل فیدر

ـ کابل فیدر به طور خاص برای برخی از عملکردهای خاص طراحی شده است که مستلزم نصب در مکان های مرطوب یا مناطق مختلف با احتمال بارندگی بیشتر است.

ـ این کابل ها به صورت مستقیم در زیر زمین دفن می شوند.

ـ همچنین می توان از آنها برای سیم کشی مدارهای اولیه استفاده کرد؛ زیرا دارای روکش پلاستیکی و یک روکش خاکستری در سطح بیرونی هستند.

3- کابل ولتاژ پایین

ـ این نام به وضوح نشان می‌دهد که این کابل‌ها به صراحت برای مدارهایی با محدودیت ولتاژ پایین تا 50 ولت طراحی شده‌اند.

ـ عمدتاً آنها برای سیم‌کشی در ترموستات‌ها، زنگ درها و سیستم‌های اسپرینکلر که به برق زیادی نیاز ندارند، استفاده می‌شوند.

4- کابل داده

ـ تلفن و داده هایی که موجب اتصال به اینترنت می شود، به نیاز مطلق زندگی امروزی تبدیل شده اند. بنابراین از کابل داده برای اتصال تلفن و داده استفاده می شود.

ـ اگرچه این سیم ها دارای ولتاژ پایینی هستند، اما به طور خاص توصیه می شود در هنگام کار با آنها احتیاط کنید. در دست زدن به سیم خالی نباید سهل انگاری کرد.

5- کابل NM

ـ کابل NM به طور کلی در مکان‌های خشک به ‌ویژه برای سیم‌کشی‌های داخلی خانه، عمدتاً از جمله لوازم مختلف، سوئیچ‌ها و غیره استفاده می‌شود.

ـ این نوع کابل دارای یک روکش پلاستیکی انعطاف‌پذیر است که به آن روکش پیچیده‌شده گفته می‌شود که دارای سه هادی مجزا در داخل آن است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می شود.

کابل داده

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *