بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل شناور

کابل شناور چیست؟

پروژه های برقی، مهندسی و مکانیکی به دلیل ویژگی منحصر به فرد خود که دارای یک جزء غوطه ور هستند، به انواع خاصی از کابل ها و سیم ها نیاز دارند. استفاده از کابل شناور برای کاربردهایی که پمپ ها، موتورها و سایر تجهیزات باید غوطه ور در آب، مایعات یا سیالات دیگر کار کنند، ایده آل است.

در این مقاله جنس، انواع، ویژگی‌ها و کاربرد منحصر به فرد کابل شناور بررسی شده است. همچنین به این موضوع پرداخته شده که برای خرید این نوع کابل به چه مواردی باید توجه کرد.

کابل شناور چیست؟

این نوع کابل‌، کاربرد ویژه دارد که برای تامین برق انواع خودرو و وسایلی مانند پمپ‌ها، تجهیزات آبیاری و زهکشی که درون آب کار می‌کنند، ایده‌آل هستند. کابل شناور برای استفاده زمانی ایده آل است که تجهیزات، ساختار یا ماشین آلات هدف دارای اجزای غوطه ور در مایع هستند. ممکن است این مایع آب باشد (آب شیرین، آب نمک یا آب شور، روغن، شربت یا انواع دیگر مایعات). به طور معمول، اگر این خطر وجود داشته باشد که کابل ها و سیم های مورد استفاده، یکپارچگی اجزای پروژه را به خطر بیندازند، حامیان پروژه باید یک کابل شناور را جایگزین هر نوع سیم یا کابل دیگری کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل 4 هسته ای پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

انواع کابل شناور

انواع مختلفی از کابل شناور وجود دارد که عبارت است از:

کابل تخت 3 هسته ای: برای تاسیسات با غوطه ور شدن خوب، از جمله پمپ ها، ترجیح داده می شوند.

کابل گرد: ایده آل برای پمپ های فاضلاب و سایر پمپ های تصفیه آب در جایی که اسیدیته بالا وجود دارد.

کابل لاستیکی تخت: در جایی که برنامه از پمپ ها و سایر دستگاه های غوطه ور در عمق 500 متری یا بیشتر پشتیبانی می کند، این کابل ها بهترین انتخاب هستند.

کابل 3 هسته ای: این نوع سیم کابل شناور اغلب برای کاربردهای غوطه‌ور، بدون در نظر گرفتن عمق یا محل پمپ غوطه‌ور، بهترین مشخصات است.

انتخاب اینکه کدام مورد از کابل شناور کارایی بالایی دارد، به نوع کاربرد و شرایط محیطی خاص استفاده از آن بستگی دارد. بر اساس این عوامل، مهندس مسئول پروژه باید ویژگی های خاص هادی و کابل را شناسایی کرده، سپس تعیین کند که از کدام کابل استفاده کند.

جنس کابل شناور

چه یک کابل شناور تخت باشد یا یک کابل شناور گرد که استفاده می‌شود، نوع هادی کابل تفاوت را در کارایی کابل و عملکرد پروژه  مشخص می‌کند.

با توجه رسانایی مطلوب فلز مس برای انتقال انرژی، بهترین گزینه کابل شناور مسی است، به چند دلیل که عبارت است از:

  • مس رسانایی بالایی را با خود به ارمغان می آورد، بنابراین رسانایی عالی می سازد.
  • این ماده بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار است، به همین دلیل می تواند به راحتی در هنگام نصب زیر آب خم شود و بچرخد.
  • مقاومت طبیعی آن در برابر گرما و دماهای بالا از مشکلات اضافه بار جلوگیری می کند.

بنابراین می توان بیان کرد که مس تبدیل به یکی از پرکاربردترین رساناها توسط تولیدکنندگان و طراحان برجسته کابل شناور شده است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 8 نوع کابل پزشکی پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

ویژگی های مهم در کابل شناور

برخی از ویژگی های مطلوب این کابل ها عبارت است از:

ضد آب و مقاومت در برابر رطوبت: این نوع کابل تضمین می کند که آب یا رطوبت عملکرد کابل ها را کاهش نمی دهد.

مقاومت در برابر سایش: این ویژگی سیم کابل شناور، امکان آشکار شدن هسته داخلی کابل را در نتیجه سایش و پارگی در هنگام نصب یا عملیات زنده محدود می‌کند.

هدایت الکتریکی خوب: رسانایی الکتریکی موثر، جزو ویژگی است که انتقال کارآمد برق را از طریق کابل تسهیل می کند. این کار کارآمدترین عملکرد تجهیزات غوطه ور را تضمین می کند.

عایق عالی: از آنجایی که این کابل ها در زیرزمین یا در محیط های غوطه ور دیگر کار می کنند، عایق استثنایی  یکی از مهم ترین ویژگی های آنها است. این روند تضمین می کند که کابل شما دوام بیشتری داشته باشد و حداکثر کارایی را در طول عمر آن افزایش دهد.

مقاومت در برابر دمای بالا: یک سازنده پمپ شناور ممکن است پمپ های خود را طوری طراحی کند که در محیط های با دمای بالا نیز کار کند. بنابراین ضروری است که کابل های مورد استفاده برای پشتیبانی از پمپ دارای کیفیت مقاومت در برابر دمای بالا باشند

در نهایت، یک مشخصه حیاتی برای کابل های زیر آب، تاخیر در آتش است. برنامه های کاربردی در دمای بالا کابل ها و سیم ها را در معرض خطر آتش سوزی بیشتری قرار می دهند.

کاربرد کابل شناور

کابل شناور یک نوع محصول  همه کاره است که کاربردهای مختلفی دارد. آنها به طور معمول دارای ساختار انعطاف پذیر اضافی هستند که در طبیعت ضد شعله و ضد آب هستند. به دلیل این ویژگی ها، کابل پمپ شناور یک انتخاب عالی برای استفاده به عنوان سیم سربی برای موتورهای شناور است.

کاربردهای خاص تر شامل این موارد است:

  • پمپ های شناور
  • تجهیزات آبیاری
  • مخازن آبگیری
  • کاربردهای سیم کشی برای تجهیزات و سازه های واقع در دهانه چاه ها و دیگر آبراه ها
  • پمپ های غوطه ور در آب های کم عمق و عمیق
  • پمپ های زیر آب، موتورها و توربین ها

مانند هر کابلی که برای حمل الکتریسیته بین نقطه A و B طراحی شده است، این کابل ها یک انتخاب عالی برای انتقال نیرو هستند. به طور خاص، زمانی که نیاز به انتقال برق و از تجهیزات الکتریکی غوطه ور است، به خوبی کار می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم زمین پیشنهاد می‌شود.
خرید کابل

خرید کابل شناور

واضح است که کاربرد مورد نظر (مانند پمپ آب چاه در مقابل تخلیه آبیاری) تعیین می‌کند که کدام کابل را می توان خریداری کرد. با این حال، ضروری است که سازنده کابل عوامل دیگری را در مشخصات کابل شناور خود در نظر بگیرد. این عوامل عبارت است از:

  • شرایط محیطی (رطوبت، گرما، سطح اسیدیته و فشار ممکن است بر عملکرد کابل تأثیر بگذارد)
  • نیاز به انعطاف پذیری کابل در برنامه نصب شده
  • ولتاژ مورد نیاز ماشین آلات یا تجهیزات مورد نظر
  • انواع مواد مورد استفاده برای عایق کاری در کابل
  • نوع کابل مورد نیاز برای کاربرد (کابل شناور تخت یا گرد)

هنگام خرید کابل شناور، قیمت را به عنوان عامل تعیین کننده اصلی قرار ندهید. در حالی که قیمت بسیار مهم است، می توان بیان کرد یک کابل ارزان ویژگی ها لازم و کارایی مطلوب را نخواهد داشت.

تولیدکننده کابل شناور خود را با دقت انتخاب کنید. از آنجایی که این نوع کابل ها از برنامه های کاربردی بسیار حساس و حیاتی پشتیبانی می کنند، خرید این نوع کابل از تولیدکنندگان ناشناس می تواند پروژه شما را به خطر بیندازد.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *