بانک اطلاعات کابل ایران

کابل زمینی چیست؟

مقالات , کابل , کابل برق

27 شهریور 1401 228 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل زمینی

کابل زمینی چیست؟

استفاده از کابل زمینی برای انتقال برق به سال ها پیش بازمی‌گردد. با این وجود، استفاده از این کابل در سراسر جهان نسبتا بسیار اندک است. به طور کلی، شما می توانید برق را از طریق سیم های بالای سر یا سیم های زیرزمینی منتقل کنید. اکثر برای انتقال برق از کابل سقفی استفاده می شود. اما در مطالعات اخیر نشان داده شده است که بخش قابل توجهی از جامعه با توجه به مزایای کابل زمینی شروع به استفاده از این نوع کابل کرده اند.

از آنجایی که پیش بینی می شود استفاده از کابل برق زمینی افزایش یابد، بهتر است درباره ساختار و کاربرد آن آگاهی کامل را کسب کرد. بنابراین در ادامه به این موارد پرداخته شده است.

کارایی کابل زمینی

در شرایطی که استفاده از کابل سقفی غیر ممکن است، کابل زمینی در چنین مواردی مفید است. بنابراین شما می توانید از این نوع کابل برق در شرایطی استفاده کنید که نصب سیم های سقفی غیر ممکن می شود. همچنین سیم کشی در مناطق شلوغ یا مناطقی که استفاده از کابل سقفی ممنوع است، باید از این نوع کابل استفاده شود.

درضمن باید توجه داشته باشید که انواع کابل زمینی یک اندازه نیستند. نوع ایده آل بسته به ولتاژ و کاربرد آن متفاوت است. در بیشتر موارد، این نوع کابل برای نصب های دوربرد که نیاز به ولتاژ پایین دارند، مناسب است.

محل نصب مورد نظر نیز هنگام انتخاب کابل زمینی نقش مهمی ایفا می کند. بهتر است بسته به محل نصب، جنبه های مختلف مکانیکی و ولتاژ را در نظر گرفته شود. کابل‌ زمینی با توجه به ظرفیت‌های ولتاژی که دارد، معمولاً به عنوان کابل‌های ولتاژ پایین، برای ولتاژ کاری تا 1 کیلو ولت و کابل‌های ولتاژ متوسط برای ولتاژ کاری تا 36 کیلو ولت طبقه‌بندی می‌شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل زرهی برق پیشنهاد می‌شود.

کابل برق

انواع کابل زیرزمینی

مورد مهم این است که باید بدانید انواع کابل زمینی بسته به ساختار آنها متفاوت است. این نوع کابل شامل یک، دو، سه یا چهار هادی مسی رشته‌ای قلع‌شده مانند کابل‌های PVC  معمولی است. برخی از تولیدکنندگان هادی های آلومینیمی را انتخاب می کنند؛ زیرا ارزان تر از مس هستند. ولی همیشه توصیه می شود که از کابل های ساخته شده از هادی مسی استفاده شود.

بنابراین دو نوع اصلی از کابل زمینی وجود دارد که عبارت از کابل های ولتاژ بالا و کابل های ولتاژ پایین است. به طور کلی هر نوع برای کاربردهای خاص مناسب است. کابل های ولتاژ پایین برای کاربردهایی که به حداقل آمپر نیاز دارند، ایده آل هستند. رایج ترین سیم های ولتاژ پایین زیرزمینی عبارت است از:

1- کابل STA

STA مخفف عبارت Steel Tape Armored cable است. در اصل، این کابل یک کابل زرهی زیرزمینی ولتاژ پایین است که معمولاً برای کاربردهای زیر 35 کیلو ولت مناسب است. منحصر به فرد بودن این کابل در لایه زره فلزی در غلاف آن است. به طور کلی، لایه فلزی سیم را در برابر آسیب از طریق فشردن خارجی محافظت می کند. در نتیجه کابل STA برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی در مورد توزیع توان و کنترل سیگنال مناسب است.

2- کابل SWA

کابل SWA یک کابل زره پوش زمینی معمولی است که برای کاربردهای کمکی و منبع تغذیه مناسب است. SWA مخفف Steel Wire Armoured است. این کابل به دلیل زره فولادی منحصر به فرد است که آن را قادر می سازد در برابر شرایط نامطلوب مختلف مقاومت کند. به طور کلی این نوع کابل به شدت در برابر فشار یا آسیب مکانیکی مقاوم است. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که بسیار سنگین است و نمی تواند به راحتی خم شود.

به طور کلی، این نوع کابل زمینی هنگام برخورد با برنامه های ارت یا زمین مفید است. ساختار معمولی آن را می توان به پنج جز کلیدی «هادی، عایق، بستر، زره پوش و غلاف» تقسیم کرد. همچنین لازم به ذکر است که این نوع کابل فقط به صورت چند هسته ای تولید می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل بیمارستانی پیشنهاد می‌شود.

انواع کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *