بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل بدون هالوژن

کابل بدون هالوژن

کابل بدون هالوژن طبقه بندی روکش های سیم در صنعت سیم و کابل است. غلاف کابل هالوژن صفر یا کم دود (LSZH) ترموپلاستیک است. زمانی که دمای غلاف کابل بیش از حد بالا باشد و باعث آتش سوزی شود. غلاف سیم هالوژن حاوی هالوژن نیست و دارای درجه ضد شعله بالایی است که سوزاندن آن را دشوار می کند.

اکثر پوشش های کابل از پلی اتیلن و پی وی سی ساخته می شود. در صورت آتش‌سوزی، پلاستیک‌های حاوی کلر، هیدروژن کلرید سمی آزاد می‌کنند و وقتی در معرض آب قرار می‌گیرند، اسید هیدروکلریک تولید می‌کنند. کابل های کم دود و بدون هالوژن در هنگام آتش گرفتن هالیدهای هیدروژن یا اسیدهای دیگر آزاد نمی کنند.

استانداردهای کابل بدون هالوژن

استانداردها اندازه گیری چگالی دود کابل های هالوژن در حال سوختن را در شرایط تعریف شده، توصیف می کند. چگالی دود کابل ها و سیم ها با حداقل مقادیر برای نفوذپذیری نور بیان می شود. محاسبات ایمنی آتش را می توان از استاندارد استخراج کرد.

استانداردها برای مواردی که هیچ الزامی در سایر استانداردها وجود ندارد، توصیه هایی را ارائه می دهد. این پیوست مقدار نفوذپذیری نور را به عنوان حداقل مقدار توصیه می کند.

برخی از نام‌های رایج برای علامت‌گذاری کابل بدون هالوژن در صنعت کابل در جدول زیر ذکر شده است.

FRZHFبازدارنده آتش، هالوژن صفر
FRNCبازدارنده شعله، غیر خورنده
هالوژن  HFFRبازدارنده شعله
LSNHکم دود، غیر هالوژن
LSکم دود
LSHFکم دود، بدون هالوژن
LSOFکم دود، صفر هالوژن
LSZHکم دود، صفر هالوژن

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 8 نوع کابل پزشکی پیشنهاد می شود.

انواع کابل

کارایی کابل بدون هالوژن

در صورت آتش سوزی، کابل های بدون هالوژن دود مضر و خورنده تولید نمی کنند. بنابراین عایق های کم دود و بدون هالوژن اغلب در کشتی ها، قطارها و ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً کابل‌های ضد شعله بدون هالوژن نیز در صنعت راه‌آهن استفاده می‌شوند، زیرا خطوط ولتاژ بالا در راه‌آهن یا خطوط سیگنال وجود دارد که موقعیت قطار را انتقال می‌دهند. در صنعت کابل‌سازی، به آن کابل راه‌آهن نیز گفته می شود.

همچنین استفاده از سیم های بدون هالوژن باعث کاهش تجمع گازهای سمی در هنگام آسیب دیدن خط در اثر آتش سوزی می شود.

دلیل اصلی استفاده بیشتر از کابل های کم دود و بدون هالوژن، محافظت از خود در برابر بخارات سمی است. ترکیبات هالوژن هنگام سوختن بخارات سمی آزاد می کنند که در صورت عدم رسیدگی منجر به مشکلات تنفسی شدید یا حتی مرگ می شود. دلیل دیگری که بسیاری از افراد کابل‌های بدون هالوژن را انتخاب می‌کنند، این است که نقطه ذوب پایین‌تری نسبت به سایر انواع سیم‌ها دارند.

کابل‌های بدون هالوژن علاوه بر ایمن‌تر بودن برای استفاده در محیط‌های خاص، نسبت به همتایان خود با هالوژن سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند. آنها حاوی کلر یا برم نیستند، به این معنی که اگر در اتمسفر آزاد شوند، در تخریب لایه اوزون نقشی ندارند. همچنین آنها نسبت به سایر کابل ها سمی کمتری دارند، بنابراین در صورت شکستگی در یکی از این کابل ها، مواد شیمیایی مضر کمتری به محیط شما نشت می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله  پیشنهاد می شود.

مزایای کابل بدون هالوژن

کابل بدون هالوژن کمتر مستعد انتشار آتش هستند؛ زیرا حاوی هالوژن نیستند. این مواد در کابل های هالوژن معمولی به عنوان بازدارنده آتش استفاده می شوند. در صورت آتش سوزی، آنها با آب واکنش داده و گازهای خورنده ایجاد می کنند که می تواند باعث انفجار و گرم شدن هادی کابل و عایق شود. همچنین محصولات جانبی خوردگی می توانند برای افرادی که آنها را استنشاق می کنند، مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد کنند.

مزیت اضافی این است که ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در کابل بدون هالوژن دارای بار کالری کم است، به این معنی که نسبت به کابل های معمولی به انرژی کمتری برای گرم شدن تا دمای احتراق نیاز دارد. این کار منجر به عملکرد الکتریکی طولانی تر تحت تأثیر شعله می شود.

علاوه بر این، خواص منحصر به فرد سیم بدون هالوژن باعث می شود تا برای خدمات اضطراری با دمای بسیار بالا مناسب باشد. یک تست کیفیت ویژه اضافی، یکپارچگی عایق را در این دما پس از هر فرایند اکستروژن تضمین می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیستم پشتیبانی کابل پیشنهاد می شود.

کابل ویکی کابل

خرید کابل بدون هالوژن مناسب

با وجود تمام قوانین، مشخصات، مقررات و استانداردهای مختلف، تشخیص اینکه آیا به اندازه کافی LSZH را برآورده می کنند، برای سازندگان کابل دشوار است. به نظر می رسد برخی از مشخصات این الزامات را برآورده می کنند، اما با کمال تعجب، آنها اغلب به صراحت این را بیان نمی کنند، بلکه فقط اطلاعاتی در مورد ساختار کابل (عمدتاً ژاکت) ارائه می دهند.

با این حال، سازندگان دیگر، این اطلاعات را در مکان‌های خاصی از مشخصات خود پنهان می‌کنند که ممکن است در صورت درخواست مهندسان بیشتر این مشخصات تغییر کند. اگر شما علاقه مند به خرید کابل بدون هالوژن هستید؛ اما سازنده به صراحت مشخصات آتش این محصول را مشخص نکرده است، بهتر است با تولید کنندگان معتبر آن تماس بگیرید.

همچنین بهتر است چند تولیدکننده کابل بدون هالوژن را برای انتخاب کابل هایی با ویژگی های برتر بدون هالوژن pvc مقایسه کنید، سپس انعطاف پذیری، محدوده دما، شعاع خمش، عمر سرویس و سایر مشخصات کلیدی آنها را مقایسه کنید. انتخاب نهایی باید مقاومت عالی در برابر آتش و حداقل تفاوت عملکردی با کابل PVC داشته باشد.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *