بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
قیمت سیم و کابل

چرا قیمت سیم و کابل در حال افزایش است؟

اگر با صنعت سیم و کابل سروکار دارید، متوجه افزایش قیمت سیم و کابل و در راستای آن قیمت مس، نقره و سایر مواد خام شده اید.

ما در ویکی کابل می کوشیم کاربران را از تمام تأثیرات اقتصادی، عوامل محیطی و روندهای صنعتی در زمینه سیم و کابل که به طور بالقوه می توانند بر نحوه انجام تجارت آنها تأثیر بگذارند، آگاه کنیم.

در راستای افزایش قیمت مواد خام، تولیدکنندگان سیم و کابل قیمت محصولات خود را افزایش دادند تا از افزایش قیمت مواد خام عبور کنند و بتوانند در این حوزه به فعالیت خود ادامه دهند.

ارتباط قیمت مس و نقره با قیمت سیم و کابل 

مس و نقره در ساخت سیم و کابل جزیی جدا ناشدنی است، زیرا بهترین رسانا برای جریان الکتریی هستند.

نقره، یکی از عالی ترین رساناها برای انتقال برق و جریان الکتریکی است و از آنجا که قیمت آن بسیار گران تر از مس است، اغلب در تولید سیم و کابل از مس استفاده می شود. 

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

سیم وکابل

فلز مس

پس از افزایش 22 درصدی قیمت مس، تحلیلگران می گویند که به زودی شاهد رکورد بالایی برای قیمت مس خواهیم بود. این افزایش قیمت‌ها به دلیل عواملی مانند بهبود اقتصادی چین، محرک‌های پایدار انرژی سبز و اختلالات عرضه است.

افزایش تولید صنعتی چین همراه با ابتکارات تهاجمی انرژی پایدار، این کشور را به عنوان بالاترین مصرف کننده مس در جهان معرفی می کند. اروپا، ایالات متحده و چین همگی ابتکارات جدی برای انرژی تجدیدپذیر و حفظ اقتصادهای سبز و نیاز به هدایت حرارتی و الکتریکی مس برای کمک به آنها برای رسیدن به هدفشان دارند.

بزرگ ترین کشورهای تولید کننده مس مانند شیلی، پرو، چین و ایالات متحده برای برآورده کردن تقاضای بالا برای کشورها و برآورده کردن ابتکارات اقتصاد سبز خود تلاش می کنند، بنابراین نقش مهمی در افزایش ناگهانی قیمت مس ایفا می کنند.

تفاوت قیمت انواع مس

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که با ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای جهانی، فرصت‌های بیشتری برای کاربران ارزهای دیگر وجود دارد تا قدرت خرید بیشتری با مس و سایر کالاها داشته باشند.

شیلی، صادرکننده پیشرو مس در جهان، به دلیل دوران همه گیری ویروس کرونا و اعتصابات اتحادیه های کارگری با مشکلات جدی مواجه شده است.

تحلیلگران مالی می گویند: «در بین تمام فلزات مورد استفاده در تولید، انتقال، ذخیره سازی و مصرف مس به عنوان مخرج مشترک باقی می ماند. تولید برق، زیرساخت های انتقال، ذخیره سازی انرژی و مصرف همگی به مس نیاز دارند.»

طبق گزارش موسسه مس اروپا، پیش‌بینی می‌شود که مصرف مس در سراسر جهان تا سال 2035 بیش از 40 درصد افزایش یابد.

مس 60 درصد از مواد خام مورد نیاز تولیدکنندگان سیم و کابل را تشکیل می دهد، از این رو، افزایش قیمت آن به طور مستقیم بر آنها تأثیر می گذارد. بنابراین تولیدکنندگان سیم و کابل برای حفظ حاشیه تولید خود، قیمت محصولات را به طور مرتب اصلاح کردند.

درواقع تغییرات شدید در قیمت مس، صنایع مصرف کننده را مجبور کرده است که قیمت محصولات خود را بدون هیچ تأخیری برای جذب حتی تغییرات جزیی بازبینی کنند. درواقع، بسیاری از تولیدکنندگان سیم و کابل تصمیم گرفته اند تا با تجدید نظر در قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را به صورت روزانه اصلاح کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می شود.

کابل برق

فلز نقره

در حالی که اکثر سیم و کابل‌های صنعتی از هادی های مسی تشکیل شده اند، نقره معمولاً برای صفحات رسانای مسی در کاربردهای دمای بالاتر استفاده می شود.

اگرچه نقره در مقایسه با مس و آلومینیم رسانایی بهتری دارد، اما این فلز همیشه گران تر است.

تحلیلگران پیش‌بینی‌های خود را در مورد افزایش قیمت نقره به دلیل برنامه‌های اخیر ایالات متحده برای حرکت رو به جلو با افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر جایگزین در انرژی خورشیدی و فناوری 5G  تکرار می‌کنند.

کشورهای بزرگ تولید کننده نقره مانند مکزیک و پرو  که در حال بهبودی اقتصادی ناشی از وضعیت کرونا هستند؛ زیرا در زمان شیوع کرونا شرکت های معدنی بزرگ قوانین قرنطینه را رعایت کردند، این کار باعث توقف موقت تولید شده بود.

مواد خام غیر فلزی

مواد خام غیر فلزی مهم اضافی برای تولید سیم و کابل مانند رزین های حیاتی و ترکیبات شیمیایی پلیمری (موجود در عایق و روکش سیم و کابل) نیز در حال افزایش قیمت هستند.

به تازگی یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان سیم و کابل مستقر در آمریکای شمالی نشان داد که مواد عایق و پوشش آنها با توجه به ترکیب بین 10 تا 25 درصد قیمت تمام شده را افزایش داده است و افزایش قیمت سیم و کابل را به صورت گسترده اعمال خواهد کرد.

سایر هزینه ها

بسیاری از تولیدکنندگان افزایش هزینه‌های مواد بسته‌بندی را که معمولاً در بسته‌بندی‌های سیمی و کابلی یافت می‌شوند، به ویژه آنهایی که بر پایه چوب هستند.

 بین 5 تا 10 درصد موادی مانند تخته سه لا، قرقره‌های چوبی و مواد بسته‌بندی مقوایی افزایش قیمت داشته‌اند.

همچنین هزینه های حمل و نقل، لجستیک و حمل و نقل نیز در سراسر بازار افزایش یافته است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله تفاوت سیم و کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

انواع کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *