بانک اطلاعات کابل ایران

معرفی سیم و کابل

مقالات , کابل , کابل برق

2 خرداد 1401 378 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
معرفی سیم و کابل

معرفی سیم و کابل

اغلب از اصطلاحات سیم و کابل برای توصیف یک چیز استفاده می شود، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. سیم یک رسانای الکتریکی منفرد است، در حالی که کابل مجموعه ای از سیم ها است که توسط یک غلاف پوشانده شده است.

وجه تسمیه

کلمه کابل در اصل در دریانوردی به طناب های متعددی که برای لنگر انداختن کشتی ها استفاده می شود گرفته شده است و در زمینه الکتریکی، کابل همانند سیم برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می شوند.

نکات ایمنی در نصب سیم و کابل

به دلیل اطمینان از تامین برق بدون اشکال و  عبور برق نصب صحیح سیم و کابل از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای نصب سیم و کابل باید با دقت لازم شود، از جعبه فیوز گرفته تا پریزها و دیگر لوازم تامین برق.

استاندارد ملی برق (NEC) نحوه نصب و انواع سیم و کابل را برای کاربردهای مختلف برق تنظیم و تعریف می کند.

معرفی سیم برق

برخی از عواملی که در انتخاب و خرید سیم برق تأثیر می گذارد عبارت از رنگ، اطلاعات برچسب و کاربردها سیم است. اطلاعات نوشته شده بر روی پوشش سیم برق تمام آن چیزی است که برای انتخاب سیم مناسب برای کار خود به آن نیاز دارید. در اینجا اطلاعاتی در مورد ویژگی های مختلف سیم برق وجود دارد که در انتخاب و خرید مناسب به شما کمک می کند.

اندازه سیم 

ـ هر وسیله ای برای نصب به اندازه سیم خاصی نیاز دارد و اندازه سیم مناسب برای لوازم تامین برق توسط گیج سیم (سیم سنج) تعیین می شود و سایزبندی سیم ها توسط سیستم سیم سنج آمریکایی انجام می گیرد.

ـ سیم ها در اندازه های متفاوتی هستند که رایج ترین آنها 10، 12 و 14 است.

ـ هرچه این عدد بیشتر باشد، سایز سیم کوچک تر است و در میزان توانی که می تواند حمل کند، تاثیر می گذارد.

ـ برای مثال یک سیم لامپ 10 آمپری با ولتاژ پایین احتیاج به اندازه سیم 18 دارد، درحالی که پنل های سرویس یا پنل های فرعی با 100 آمپر به اندازه سیم 2 نیاز دارند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

سیم کابل

انواع سیم برق

  • سیم های تریپلکس: سیم های دراپ سرویس تریپلکس، از دو سیم آلومینیمی عایق بندی شده تشکیل شده برای فاز تشکیل شده که در یک سیم لخت سوم برای نول قرار گرفته شده است.
  • سیم های فیدر اصلی: سیم برق های هستند که جریان برق را از تیر قرار گرفته روی سقف به ساختمان انتقال می دهند.
  • سیم فیدر پنل: عایق کابل های فیدر پنل معمولا از نوع THHN و به رنگ مشکی هستند. برای تغذیه جعبه اتصال اصلی و پنل های قطع کننده مدار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سیم های غلاف غیرفلزی: سیم غلاف غیر فلزی یا رومکس در بیشتر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و دارای 2 تا 3 رسانا است که هر کدام دارای عایق پلاستیکی و یک نول است. سیم های تک درارای یک لایه دیگری با روکش غیر فلزی هستند.
  • سیم های تک رشته ای: سیم تک رشته ای نیز از عایق THHN استفاده می کند، اگرچه با دیگر عایق ها نیز وجود دارد. سیم ها به طور جداگانه قرار گرفته اند و چند سیم را می توان به راحتی از طریق یک لوله دریافت کرد. سیم های تک رشته ای انتخاب خوبی برای چیدمان هایی هستند که از لوله های محتوی سیم استفاده می کنند.

کدهای رنگ

رنگ های مختلف سیم اهداف متفاوتی دارند.

  • سیاه: برای سوئیچ ها یا پریزها
  • قرمز: برای پایه های سوئیچ و اتصال سیم برای سیستم اعلام حریق
  • آبی و زرد: قابل استفاده در لوله های برق، آبی برای سوئیچ های 4-3 جهتی و زرد برای پایه های سوئیچ برای کنترل فن و چراغ ها

اندازه سیم، مقدار ولتاژ و توان

برای انتخاب یک سیم مناسب مهم است، مقدار توان و قدرت سیم را بدانیم. گیج سیم اندازه سیم است، ولتاژ مقدار برقی است که می تواند از سیم عبور کند. توان مقدار اندازه ای است که یک سیم می تواند تحمل کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می شود.

کابل و سیم

معرفی با کابل برق  

کابل برق نیز انواع مختلفی دارد و رنگ و کاربرد آن به عوامل متفاوتی بستگی دارد. در اینجا در مورد کابل هایی که برای خانه مناسب است توضیح مختصری می دهیم:

انواع کابل برق

امروزه بیش از 20 نوع مختلف کابل وجود دارد که برای کاربردهای مختلف از انتقال برق تا مصارف صنعتی تولید شده اند. برخی از پرکاربردترین آنها عبارت است از:

  • کابل غلاف غیر فلزی: این کابل ها به عنوان سیم ساختمانی غیرفلزی یا کابل NM نیز شناخته می شوند. دارای یک غلاف پلاستیکی منعطف با دو تا چهار سیم (کابل های TECK عایق ترموپلاستیک دارند) و یک سیم نول هستند. انواع خاصی از این کابل ها برای مصارف زیرزمینی استفاده می شود؛ اما کابل های غلاف غیرفلزی NM-B و NM-C رایج ترین شکل کابل برای سیم کشی ساختمان های مسکونی است.
  • کابل فیدر زیرزمینی: این کابل ها مشابه کابل های NM هستند؛ اما به جای اینکه هر سیم به طور جداگانه عایق ترموپلاستیک داشته باشد، سیم ها در کنار هم قرار می گیرند و در روکش انعطاف پذیر قرار می گیرند.
  • کابل های روکش فلزی: این نوع کابل ها که به نام‌های کابل‌های زره‌دار یا BX نیز شناخته می‌شوند، اغلب برای تامین برق اصلی استفاده می‌شوند. دارای سه سیم مسی ساده هستند که با پلی اتیلن و پی وی سی عایق شده اند. 
  • کابل های چند رسانا: از این نوع کابل به دلیل استفاده راحت و عایق بندی خوب معمولا برای خانه ها استفاده می شود. رسانا های کابل های چند هادی یا چند هسته ای (MC) به طور جداگانه عایق بندی شده اند. علاوه بر این یک لایه عایق بیرونی برای امنیت بیشتر دارند.
  • کابل کواکسیال: کابل کواکسیال (یا هلیاکس) یک لایه لوله ای شکل روی آن است که از آن محافظت می کند که توسط یک غلاف رسانای لوله ای احاطه شده است. همچنین یک غلاف بیرونی برای عایق بیشتر دارد. از آنجایی که دو سپر داخلی در یک محور هستند، «هم محور» نامیده می شود. این کابل ها معمولاً برای انتقال سیگنال رسانه استفاده می شوند.
  • کابل بدون محافظ (جفت تابیده): همان طور که از نامش پیداست، از دو سیم به هم تابیده تشکیل شده است. سیم ها عایق نیستند، از این رو برای انتقال سیگنال و برنامه های ویدئویی مناسب هستند. کابل های UTP اغلب در تلفن ها، دوربین های امنیتی و شبکه ها کاربرد دارد.
  • کابل ریبون: کابل‌های ریبون اغلب در رایانه‌ها و تجهیزات جانبی آنها استفاده می‌شوند. این کابل ها انعطاف پذیر هستند و فقط می توانند کاربردهای با ولتاژ کم را مدیریت کنند.
  • کابل زیر زمینی: این نوع کابل نیز به عنوان DBC شناخته می‌شوند. این کابل‌ها نوع خاصی از کابل‌های فیبرنوری یا کواکسیال هستند که قبل از قرار گرفتن در زیر زمین نیازی به پوشش و یا عایق اضافی ندارند. تحمل بالا در برابر دما و سایر عوامل محیطی، آنها را به انتخاب مناسبی برای کاربرد تبدیل می کند.
  • کابل دو سرب: کابل های دو سیم مسطح هستند که برای انتقال بین آنتن و گیرنده مانند تلویزیون و رادیو استفاده می شوند.
  • کابل دو محوره: یکی از انواع کابل های کواکسیال است که به جای یک هادی داخلی دارای دو هادی داخلی است و برای سیگنال های پرسرعت با برد بسیار کوتاه استفاده می شود.
  • کابل جفت شده: دارای دو رسانا با عایق جداگانه که معمولا برای جریان های DC یا فرکانس های پایین جریان AC استفاده می شود.
  • جفت پیچ خورده: ین کابل شبیه کابل های جفت شده است، با این تفاوت که سیم های عایق شده داخلی به هم پیچیده یا در هم تنیده شده اند.

کد رنگ کابل

کدهای رنگی عایق کابل برای رسانا های فعال و غیر فعال به کار گرفته می شوند. NEC هیچ رنگی را برای هادی های فعال (فاز) تعیین نکرده است. ساختار کابل ها در کشورها یا مناطق مختلف دارای کد رنگ متفاوتی است.

دانستن اینکه چه چیزی در منطقه شما قابل اجرا است، ضروری است. با این حال، هادی های فعال نمی توانند سبز ـ زرد، سبز ـ زرد، آبی روشن یا سیاه باشند.

اندازه کابل

اندازه کابل اندازه هر یک از سیم هایی است که در داخل کابل قرار دارد مانند 10، 12 ،14 و غیره. همچنین هرچه عدد بزرگ تر باشد، اندازه کابل کوچک تر است. تعداد سیم های داخل کابل را گیج سیم تعیین می کند.

یعنی 3/10 نشان دهنده وجود 3 سیم با اندازه 10 در داخل کابل است. در صورت وجود نول در کابل با حرف G نشان داده می شود.

مهم ترین نکته ایمنی در کار است و اگر نصب سیم و کابل شما درست نباشد، ممکن است منجر به حوادث شود. برای هر پروژه که با تجهیزات الکتریکی انجام و شامل سیم کشی و کابل کشی است، باید از کارشناسان مربوط به آن کمک بگیرید.

پس از اتمام نصب کار انجام شده را از نظر مطابقت با قوانین و مقررات محلی بررسی کنید.

انواع کابل برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *