بانک اطلاعات کابل ایران

قیمت کابل برق

مقالات , کابل , کابل برق

6 اسفند 1401 163 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
قیمت کابل برق

قیمت کابل برق

قیمت کابل برق به عواملی مختلفی بستگی دارد، بسیاری از موادی که برای ساخته شدن کابل و سیم برق به کار می روند تحت تاثیر نوسانات قیمت کالاهایی مانند مس و آلیاژ مس قرار می گیرند.

کابل برق چیست؟

به مجموعه ای از سیم ها که در کنار یکدیگر قرار گرفته یا به هم تنیده شده است، کابل می گویند.

اجزایی کابل

کابل های برق در اجزایی مختلفی تشکیل شده است. البته اجرای تشکیل دهنده به کاربرد و کارایی آن بستگی دارد. به طور کلی کابل ها از سه بخش تشکیل شده اند. در ادامه اجزایی تشکیل دهنده کابل را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

هادی: هادی کابل به طور کلی وظیفه انتقال جریان برق را بر عهد دارد. هادی کابل ها از جنس مفتول افشان و مفتول نیمه افشان است.  سطح  هادی کابل ها به شکل تخت و گرد است. به طورکلی تعیین کننده قیمت کابل برق هادی آن است.

عایق کابل: عایق، پلاستیکی است که بر روی هادی کابل کشیده می شود. وظیفه عایق کابل، جلوگیری از نشت جریان الکتریکی است. این عایق از جنس مواد لاستیکی، کاغذ روغنی و پی وی سی است.

روکش کابل: روکش ها به طور کلی بر روی هادی کابل کشیده می شود. این روکش ها وظیفه ایمن کردن کابل را دارند. همچنین از نشت جریان الکتریکی جلوگیری می کنند.

کابل ها از اجزای دیگری مانند غلاف، آرمور، شیلد و حفاظ فولادی نیز تشکیل شده اند.

قیمت کابل برق

انواع کابل 

کابل های برق با در انواع مختلفی تولید شده اند. این کابل ها با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تقسیم شده اند. در ادامه انواع کابل را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

کابل مسی

کابل های برق با توجه به نوع هادی که دارند به دو دسته مسی و آلومینیومی تقسیم می شوند. کابل برق مسی رسانایی الکتریکی بسیار بالایی دارد و شکل پذیر آنها بسیار آسان است.

کابل آلومینیومی

جنس هادی کابل آلومینیومی از جنس آلومینیوم است. کابل های برق آلومینیومی کاربرد کمتری نسبت به کابل های مسی دارند.

کابل خود نگهدار

کابل های خود نگهدار برای انتقال برق فشار ضعیف و هوایی استفاده می شوند. به همین جهت این نوع از کابل ها کاربرد بالا و قیمت پایین تری دارند. جنس هادی کابل خود نگهدار آلومینیوم است.

کابل مفتولی

کابل برق مفتولی با کابل خشک انعطاف پذیری بسیار کمی دارند. از این کابل ها برای مسیرهای که نیاز به پیچ و خم ندارد از این نوع کابل  ها استفاده می کنند.

کابل افشان

کابل افشان یا کابل نرم انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. در هنگام خرید این کابل ها باید به سایز کابل توجه کنید.

کابل آنتن و کواکسیال

کابل آنتن و کواکسیال، نوع دیگری از کابل هستند که وظیفه آنها انتقال جریان برق نیست. از آنها برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند.

مقاله پیشنهادی: سایز کابل برق سه فاز

قیمت کابل برق

کابل فرمان شیلددار

کابل شیلددار نوعی از کابل ها هستند که در مدار فرمان استفاده می شوند. این کابل ها برای خنثی کردن تداخلات مکانیکی و الکتریکی تولید شده اند. کابل  های شیلد دار به طور کلی از مس یا ترکیب مس با موادی مانند قلع تولید می شوند.

کابل تلفن

کابل تلفن از پیچیده شدن دو سیم هادی به وجود می آید که توسط منابع بیرونی خنثی می شود. از کابل تلفن در صنعت مخابرات استفاده می کنند. یکی از مهم ترین ویژگی های این کابل ها استفاده از یک رشته کابل برای چند کانال است.

کابل جوشکاری

نوعی دیگر از کابل ها، کابل جوش است که در مدار جوشکاری الکتریکی از آنها استفاده می کنند.

استاندارد های کابل

کابل های برق با توجه به استانداردهای خاصی تولید می شوند. به طور کلی برای شناسایی کابل برق از حرفی انگلیسی استفاده می شود. در ادامه بخشی مهم ترین حروف نامگذاری کابل را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

  • N هادی مسی
  • NR هادی آلومینیومی
  • Y عایق روکش از جنس پی وی سی
  • R زره فولادی نواری شکل 

کابل برق مرغوب

راه های زیادی برای شناسایی کابل مفتولی وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

  • سطح بیرونی کابل برق باید صاف باشد. به این معنی است که نباید برآمدگی و فرورفتگی داشته باشد.
  • کابلی استاندارد است که در هنگام برش هادی آن در مرکز عایق  قرار گرفته باشد.
  • ضخامت عایق باید در تمامی سطح کابل برابر باشد.
  • در کابل های استاندارد رنگ هادی نباید تغییر کرده باشد.
  • قطر و وزن زیاد در کابل نشان دهنده کیفیت کابل نیست. برخی از تولید کننده ها از مقدار کمی استفاده می کند به جای آن از قطر و وزن عایق را افزایش می دهند.  

قیمت کابل برق

قیمت کابل برق یکی از مهم ترین مواردی است که مهندسین برق به صورت به روز و آپدیت به آن نیاز دارند. زیرا گابل برق از تجهیزات اصلی صنعت برق است.

قیمت کابل برق تحت تاثیر عواملی چون سطح مقطع کابل، تعداد رشته، هادی تشکیل دهنده، نوع روکش به کار رفته و ضخامت کابل برق است. عواملی چون ضخامت و وزن هادی در قیمت کابل برق نیز موثر است.

خرید کابل برق

در هنگام خرید کابل معیار زیادی است که باید مورد بررسی قرار بگیرید در این بخش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

جنس هادی: همانطور که پیشتر گفتیم هادی کابل به طور کلی به دو دسته مسی و آلومینیومی تقسیم می شود.کابل های آلومینیومی قیمت کمتری نسبت به کابل های مسی ارزان تر است.

نوع هادی: هادی کابل ها به دو صورت افشان و مفتول است. برای خرید کابل برق باید به فشار و مفتول بودن آن توجه کنید.

تعداد رشته ها: تعداد رشته های کابل با تعداد فاز های شبکه برق و بار الکتریکی رابطه مستقیمی دارد.

طول سیم و کابل برق: طول کابل برق در مقاوت آن نیز تاثیر زیادی دارد. با افزایش طول کابل باید مقاوت آن هم افزایش پیدا می کند. باعث ولتاژ در مدار می شود.

در هنگام خرید کابل برق باید به موارد بالا نیز توجه کنید. شما باید با توجه به کاری که می خواهید کابل برق خود را انتخاب کنید.

پیشنهاد می شود مقاله کابل برق مفتولی را مطالعه کنید.

قیمت کابل برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *