بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
قیمت کابل آلومینیومی

قیمت کابل آلومینیومی

کابل برق آلومینیومی از کابل های پر طرفدار در صنعت برق است به دلیل که قیمت کابل آلومینیومی مناسب تر از دیگر کابل های برق است. در ادامه به بررسی قیمت کابل آلومینیومی، مشخصات، مزایا و معایب کابل برق آلومینیومی می پردازیم. با ما همراه باشید.

کابل برق آلومینیومی

جنس هادی کابل برق آلومینیومی، آلومینیوم است. جنس هادی کابل برق به طور کلی در دو نوع مسی و آلومینیومی است. کابل های آلومینیومی هدایت الکتریکی ضعیف تری نسبت به کابل های مسی دارند. کابل های آلومینیومی فلزی شکننده تر از نسبت به مس است و قابلیت شکل پذیری بالایی ندارد.

انواع کابل برق آلومینیومی

کابل های برق آلومینیومی با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. در این بخش انواع کابل برق آلومینیومی را بررسی می کنیم.

قیمت کابل آلومینیومی

کابل خود نگهدار

از کابل برق خود نگهدار برای افزایش ایمنی برای مواقعی که هادی سیم لخت استفاده می کنند. از این کابل ها برای انتقال برق با ولتاژ بالا و متوسط استفاده می کنند. کابل های برق خود نگهدار در انواع 4 رشته، 5 رشته و 6 رشته تولید می شوند.

کابل آلومینیوم زمینی

از کابل های برق زمینی برای پروژه های که نیاز به کابل در زیر زمین دارند از این نوع کابل استفاده می کنند. این کابل ها در زیر زمین دفن می شود. ولتاژ این نوع از کابل ها معمولا 0.6 ولت تا 1 کیلو ولت است. این نوع از کابل ها در انواع 2 رشته، 3 رشته و 4 رشته تولید و به بازار عرضه می شوند.

کابل آلومینیوم هوایی

از کابل های آلومینیومی هوایی در دکل ها، تیرهای برق و جاهایی که نیاز به کابل برق هوایی دارند از این استفاده می کنند. کابل های آلومینیومی در ارتفاع مشخص از زمین نصب می شوند. این نوع از کابل ها در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. ما در این مقاله انواع کابل برق آلومینومی هوایی را بررسی می کنیم.

کابل آلومینیوم هوایی ACC 

این نوع از کابل ها برای جریان های با ولتاژ کم و متوسط استفاده می کنند.

کابل آلومینیوم هوایی AAAC

این نوع کابل ها برای ولتاژ متوسط و بالا مناسب هستند.

کابل آلومینیوم هوایی ACSR

کابل آلومینیوم هوایی ACSR برای جریان های بسیار بالا مناسب هستند.

قیمت کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی زره دار

کابل های زره دار جزء کابل های زمینی هستند. این کابل ها دارای یک لایه ای از جنس زره هستند که مقاوت آنها را افزایش می دهد. کابل آلومینیومی زره دار در زیر زمین و مکان هایی که احتمال خطر آنها بالا است از این کابل ها استفاده می کنند.

در کابل های زره دار به دلیل وجود زره جریان برق در حد زیادی کاهش می یابد. از کابل های زره دار در برابر رطوبت، گرما، اشعه و آتش مقاوم است. به همین دلیل قیمت کابل برق آلومینیومی زره دار بسیار بالا تر است.

کابل آلومینیومی فشار قوی

کابل های برق فشار قوی آلومینیومی ولتاژ بالای 30 کیلو ولت را انتقال می دهند. این کابل های فشار قوی در برابر اشعه ماورا بنفش و آتش سوزی مقاوم است. کابل های برق فشار قوی در انواع کابل قدرت روغنی، گازی و کواکس اشاره کرد.

کاربرد کابل آلومینیومی

کابل های برق آلومینیومی برای توزیع برق ساختمان ها مسکونی، خطوط برق محلی، سیم کشی برخی از هواپیماها و خطوط انتقال نیرو از این کابل ها استفاده می کنند. 

مزایای کابل برق آلومینیومی

  • همانطور که پیشتر گفتیم این کابل ها قیمت کمتری دارند. در نتیجه این کابل ها برق ها در دسترس و مرقون به صرفه تر است.
  • کابل های آلومینیومی وزن کمتری نسبت به کابل های سیمی دارند.
  • خطر به سرقت رفتن کابل های مسی از کابل هایی که هادی از جنس آلومینیوم دارند، به مراتب بیشتر است.
  • مقدار آمپر کابل آلومینیومی در یک متراژ مشخص، نسبت به کابل مسی کمتر است.

معایب کابل برق آلومینیومی

هر محصولی علاوه بر مزایایی که دارد، معایبی هم نیز دارد. 

  • آلومینیوم در برابر عوامل شیمیایی مقاومت کمتری نسبت به بقیه کابل ها دارند. ممکن است دچار خوردگی شود.
  • استفاده از این کابل ها می تواند باعث آتش سوزی شود.
  • اگر در تولید این کابل ها مواد بی کیفیت و نامرغوب استفاد شود، عملکرد درستی نخواهند داشت.

قیمت کابل آلومینیومی

عوامل زیادی در قیمت کابل آلومینیومی نیز تاثیر دارد. یکی از عواملی که باعث نوسان قیمت کابل برق، کیفیت آنها است. یکی دیگر  از دلایلی که باعث قیمت متفاوت کابل برق می شود جنس هادی و جنس عایق است. وزن سیم مفتول و کابل در قیمت کابل برق نیز تاثیر دارد. 

کابل های آلومینیومی با سایز های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. یکی از مهم ترین موضوعاتی تغییر قیمت کابل برق است. اما به طور کلی کابل های برق آلومینیومی قیمت کمتری نسبت به کابل های مسی دارند.

قیمت کابل آلومینیومی

خرید کابل برق آلومینیومی

در هنگام خرید کابل برق آلومینیومی باید مشخصات فنی آنها را بررسی کنید. سپس قیمت این نوع از کابل ها را در فروشگاه های مختلف مقایسه کنید. سپس کابل برق آلومینیومی مورد نظر را با توجه به نیازی که دارید، انتخاب کنید.

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *