بانک اطلاعات کابل ایران

سیم خنثی چیست؟

مقالات , کابل , کابل برق

25 خرداد 1401 468 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
سیم خنثی

سیم خنثی چیست؟

درک و استفاده صحیح از تمام سیم های استفاده شده در سیم کشی مهم است، سیم خنثی (نول) قطعه ای است که به طور مداوم از هر سیستم الکتریکی نادیده گرفته می شود.

سیم خنثی وظیفه مهم بازگشت جریان به منبع برق اصلی را دارند. این فرایند یک تابع ضروری برق متناوب است که باید بتوانید این سیم ها را به درستی شناسایی کنید و مطمئن شوید که از آنها برای اتصالات ولتاژ مناسب استفاده می شود.

الکتریسیته آنقدر فراگیر است که اغلب افراد در مورد نحوه کارکرد آن چیز نمی دانند. افراد فقط می توانند یک یک کلید را فشار دهند و همین که نور دارند و می توانند از کلید برق استفاده کنند، کافی است. این همین موارد تا زمانی است جریان برق وجود دارد؛ اما وقتی برق قطع شود یا نوعی نقص سیم کشی به وجود بیاید، اندیشه در این مورد شروع می شود.

در تأسیسات صنعتی، جایی که برق تقریباً در همه جنبه‌های کاری که کارگران انجام می‌دهند، نقش دارد، اهمیت پایبندی به پروتکل‌های سیم‌کشی مناسب و کدهای رنگ سیم‌کشی بسیار مهم‌تر است.بهترین راه برای حفظ کد و تصادف بدون تصادف از نظر الکتریکی، رعایت کدهای رنگ سیم است.

اما ابتدا بهتر است بفهمیم سیم خنثی چیست، چرا مهم است و چگونه می توان بر اساس رنگ سیم خنثی تشخیص داد؟

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله انواع کابل برق پیشنهاد می‌شود.

انواع سیم

اهمیت سیم خنثی

در مورد سیم خنثی و کاری که انجام می دهد، اشتباهات زیادی وجود دارد. معمولاً با سیم های زمین اشتباه گرفته می شود. برخی از مردم ممکن است حتی ندانند که این سیم ها در چه سیستم های برق یافت می شوند.

سیم های خنثی فقط در برق AC وجود دارند. توان DC از مثبت، منفی و زمین تشکیل شده است. از سوی دیگر، برق متناوب دارای سیم‌های داغ (که در سه فاز هستند)، یک نول و یک زمین دارد؛ ولی این سیم خنثی است که اجازه می دهد تا جریان متناوب شود؛ زیرا سیم خنثی به عنوان مسیر بازگشت به منبع برق عمل می کند.

ضرورت وجود سیم خنثی

سیم خنثی برای سیستم برق خانه شما ضروری است. بدون آن، هیچ مداری برای جریان الکتریسیته و تکمیل دایره آن به منبع برق وجود نخواهد داشت. سیم های خنثی در هر نقطه ای از کل سیستم الکتریکی شما مهم هستند؛ از زمانی که ترانسفورماتور یا جعبه فیوز را در تمام طول مسیر خود ترک می کنند تا زمانی که به منبع باز می گردند.

هنگامی که سیم داغ شروع یک مدار را راه اندازی کرد، باید سیم دیگری برای تکمیل مدار وجود داشته باشد. این نقش توسط سیم خنثی پر می شود. سیم خنثی مدار را به منبع برق اصلی برمی گرداند. به طور خاص، سیم خنثی مدار را به زمین یا شیشه ای که معمولاً در تابلو برق متصل می شود، می رساند.

این روند باعث می شود جریان ها از طریق سیستم الکتریکی شما گردش کنند که امکان استفاده کامل از الکتریسیته را فراهم می کند. علاوه بر این، این کار از باقی ماندن جریان های معیوب یا اضافی در پریز شما جلوگیری می کند.

سیم های خنثی با پوشش سفید یا خاکستری آنها مشخص می شوند. اگرچه ممکن است همیشه جریان الکتریکی را به گردش درنیاورند، اما باید به اندازه سیم داغ با احتیاط رفتار کرد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

رنگ سیم خنثی

تفاوت سیم خنثی با سیم زمین

سیم خنثی اغلب با سیم زمین اشتباه گرفته می شود، اما در واقعیت، آنها دو هدف مجزا را دنبال می کنند. سیم های خنثی جریان ها را به منبع تغذیه برای کنترل و تنظیم بهتر ولتاژ منتقل می کنند.

همچنین هدف کلی آن این است که به عنوان مسیری برای بازگشت انرژی عمل کند. سیم‌های زمین مسیرهای الکتریکی هستند که برای حمل جریان‌های خطا در هنگام بروز ناهنجاری برق طراحی شده‌اند. آنها جریان را حمل نمی کنند و هدف آنها تامین ایمنی اپراتور است.

بهترین مثال از سیم زمینی که کار خود را انجام می دهد، این است که وقتی رعد و برق به ساختمان برخورد می کند، سیم زمین تمام انرژی اضافی را می گیرد و آن را از خانه دور می کند تا تلویزیون یا رایانه شما منفجر نشود.

آگاهی مهم درباره سیم خنثی

  • سیم خنثی مانند سیم زمین نیستند.
  • سیم خنثی برای انتقال جریان به منبع برق کار می کنند.
  • سیم خنثی یک جزو حیاتی در برق AC است.

انواع رنگ سیم خنثی

برق متناوب بر اساس تعداد ولتی که سیم ها حمل می کنند، انواع مختلفی دارد. کدهای رنگ سیم خاصی برای طبقه بندی های مختلف ولت وجود دارد. این رنگ ها باید متفاوت باشند؛ زیرا سیم ها باید بر اساس مقدار ولتاژی که برای آن استفاده می شود ترکیب شوند.

مهم است که بتوانید سیم های مناسب را برای کاربرد مناسب شناسایی و به درستی استفاده کنید تا از مشکلات الکتریکی جلوگیری کنید.

برق متناوب: 12/208/240 ولت

برق متناوب بر اساس تعداد ولتی که سیم ها حمل می کنند انواع مختلفی دارد. این ولتاژ اغلب در خانه ها و مشاغلی که به انرژی زیادی نیاز ندارند، یافت می شود.

برای برق متناوب با استفاده از این مقادیر ولتاژ، رنگ سیم خنثی سفید خواهد بود.

برق متناوب: 277/480 ولت

این اتصالات ولتاژ بالا که در محیط های تولیدی و صنعتی رایج است، از رنگ های مختلف سیم پیروی می کنند. از آنجایی که این اتصالات پتانسیل جدی تری برای برق گرفتگی مرگبار یا سایر آسیب های جدی دارند، دریافت صحیح کدهای رنگ بسیار مهم است.

برای برق متناوب با استفاده از این مقادیر ولتاژ، رنگ سیم خنثی خاکستری خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله آشنایی با کدهای رنگ سیم برق پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *