بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
انواع سایز کابل برق

انواع سایز کابل برق

بشر با پیشرفت تکنولوژی به ابزارهای کاربردی زیادی دست پیدا کرد یکی از مهم ترین این ابزارها برق و کابل برق است. از برق در صنعت های گوناگون استفاده شده است. برق در زندگی امروزه ابزاری کاربردی و جدا نشدنی است. صنعت برق کاربردهای گوناگونی دارد، کاربردهای کابل برق با توجه به استانداردهای تغییر می کند یکی از مهم ترین استانداردهای که در کاربرد کابل برق تاثیر می گذارد، انواع سایز کابل برق است.

کابل برق چیست؟

کابل برق مجموعه ای از چند رشته سیم به همراه یک هادی که جریان الکتریکی دارد و چند لایه عایق تشکیل شده است. وظیفه کابل برق انتقال جریان برق و تامین انرژی لازم برای دستگاه های برق است.

انواع سایز کابل برق

انواع کابل برق 

کابل های برق با توجه به عملکرد وکارایی که دارند به سایز و اندازه های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

انواع سایز کابل برق

کابل های برق برای انتقال جریان مشخصی از برق تولید شده اند. یک روش برای تقسیم بندی انواع کابل برق، تقسیم بندی آنها به روش سایزبندی است. در این مقاله انواع سایزبندی کابل برق را مورد برسی قرار می دهیم.

 

کابل NM-B

کابل NM-B برای مصرف خانگی به استفاده می شوند. روی این کابل ها حروف N M B نوشته شده است که معنا و مفهوم خاصی در صنعت برق دارد. حرف N نشان دهنده عایق فلزی است که اطراف کابل در پوشانده است. حرف B نشان دهنده گرما است. این سیم ها می توانند تا 194 درجه فارنهایت را تحمل کنند.

این کابل را باید در داخل دیوار به کار بگیرند. از این کابل ها برای اتصال قطعات الکتریکی به یکدیگر استفاده می کنند. کابل NM-Bاز دو سیم تشکیل شده که نسبت به یکدیگر رسانایی ندارند و روی آنها را عایق پوشانده است.

کابل برق 2*14

کابل برق 2*14 دارای دو رشته هادی با سطح مقطع 14 است. از این کابل ها در نصب پریزها، کلید برق و لامپ استفاده می کنند. کابل برق 14*2 دارای دو رشته و سطح مقطع 14 میلی متر است. این کابل در مدار جریان استفاده می شود.

پیشنهاد می شود مقاله استاندارد رنگ بندی سیم و کابل برق را مطالعه کنید.

انواع سایز کابل برق

 کابل افشان 2*1.5

کابل افشان 2*1.5 دارای دو رشته سیم با رنگ های مختلف است. این کابل ها رایج ترین کابل ها در صنعت برق هستند. از کابل افشان 2*1.5 در کانال برق و لوله های ساختمانی استفاده می کنند. این کابل از 30 رشته از جنس مس است.

کابل برق 2*10

در این کابل دو رشته هادی به کار رفته که از جنس مس آنیل است. این کابل ها بیشترین جریان برق را از خود عبور می دهند که شامل 30 آمپر است. کابل برق 2*10 در قطعات الکتریکی که به جریان بیشتر از 30 میلی آمپر نیاز دارند، استفاده می شود.

کابل 3*12

کابل 3*12 در وسایل برقی که نیاز به جریان برقی زیادی نیاز ندارند از این کابل استفاده می کنند. این کابل ها در حداقل 20 آمپر را می توانند عبور دهند. برخی از کاربردهای این کابل در ماشین های ظرفشویی و وسایل برقی آشپزخانه است.

کابل برق و روشنایی

کابل برق و روشنایی در سایزهای محدود به یک تا یکو نیم میلی آمپر است. از این کابل ها برای روشنایی ساختمان ها از کابل 3*2.5 و 4*6 افشان  استفاده می کنند.

سایزبندی کابل برق برای پریز برق

برای پریزهای برق از کابل دو قلو و ارت 2.5 میلی آمپری استفاده می کنند.

سایز کابل برق خانگی

برای کابل های برق خانگی باید اول کنتور برق را بررسی کنید. کنتور برق وسیله ای است که میزان برق مصرفی را محاسبه می کند. از این رو برای خرید کابل برق خانگی باید مواردی چون برق سه فاز یا تک فاز، ولتاژ برق و  میزان مصرف را در نظر بگیرید.

کابل برق های خانگی باید قبلیت عبور جریان برق از 20 میلی آمپر تا 32 آمپر را داشته باشد. کابل های برقی که در صنعت ساختمان سازی و منزل مسکونی استفاده می شود شامل کابل برق افشان معمولی، کابل نسوز، کابل مفتولی سبک، کابل برق سه فاز در موتورخانه و آسانسور کابل مفتولی گرد یا تخت می شود.

مقاله پیشنهادی: قیمت کابل برق سه فاز

انواع سایز کابل برق

نحوه سایزبندی کابل برق

منظور از سایزبندی، اعداد و ارقامی است که روی کابل برق نوشته شده است. این اعداد و ارقام ویژگی ها و کاربردهای کابل برق را نشان می دهد. سایز کابل برق بستگی به تعداد سیم هادی و نول و سطح مقطع  آنها را دارد برای اطلاع  از سایزبندی کابل برق باید با مطالعه سایزهای آنها آشنا شوید.

مثلا باید بدانید عدادی که در سمت چپ قرار دارد مربوط به رشته های هادی است. بعد از آن سطح مقطع کابل را ارائه می دهد. اگر عدد دیگری روی کابل برق قرار داده باشد نشانگر رشته نول است.

مثال: سایزبندی کابل برق 2*14 شامل دو رشته هادی است که از سطح مقطع 14 میلی متر برخوردار است. کابل برق نیمه  افشان 3*240+120 نیز از 3 رشته هادی که فاز آن 240 است و نول آن با سطح مقطع 120 است.

اهمیت سایزبندی کابل برق

برای انتخاب انواع سایز کابل برق مناسب برای مصرفتان باید به کاربرد و ویژگی های کابل برق مورد  نظر توجه داشته باشید. انتخاب کابل برق نام نامناسب باعث مشکلاتی چون افت فشار، افت ولتاژ، آتش سوزی و دیگر مسائل خواهد شد.

برای خرید کابل برق مناسب، مراکز معتبری وجود دارد که شما می توانید با کمک کارشناسان آنها انواع کابل برق را از نظر سایزبندی کابل برق و کاربرد کابل برق مورد بررسی قرار دهید. تعیین سایزبندی کابل برق اهمیت  بالای دارد. استفاده از کابل برق در مکان های نامناسب با توجه به ویژگی ها و کاربردهای آن، باعث بروز خطرات جبران ناپذیر می شود. برای شناخت اندازهای کابل برق روش های  متفاوتی وجود دارد که شما می توانید  از ان  استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:کابل برق فشار قوی

انواع سایز کابل برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *