بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل هوایی

آشنایی با کابل هوایی

کابل هوایی  (یا کابل سقفی) یکی از محبوب ترین کابل های برق است. این کابل ها به طور یکپارچه در بالای خانه های مسکونی قرار دارد؛ اما توجهی به آن نمی شود.

به طور کلی این نوع کابل داده ها یا برق را به ساختمان های مختلف مسکونی منتقل می کند. با توجه به اینکه برق و داده ارزش قابل توجهی در جامعه امروزی دارند، باید با کابل برق هوایی آشنایی کامل داشته باشید.

همه ما برای داشتن زندگی راحت در جامعه امروزی به برق و اطلاعات نیاز داریم. برای دسترسی به آنها، به احتمال زیاد به یک کابل خط هوایی نیاز دارید. متأسفانه یافتن موردی که متناسب با نیازهای خاص شما باشد، فرایند پیچیده ای است. مانند سایر کابل های برق، چند فاکتور وجود دارد که هنگام انتخاب یک گزینه ایده آل باید در نظر بگیرید. 

کابل هوایی چیست؟

کابل هوایی، کابلی است که در سیم کشی ساختمان استفاده می شود و برای موارد بالاتر از سطح زمین کاربرد دارد. در بیشتر موارد، این کابل برق هنگام انتقال برق و داده ها مفید است.

به طور کلی، اصطلاح «هوایی» به معنای بالای سطح سر و در آسمان یا سقف است. بنابراین، به زبان ساده، کابل هوایی هر کابلی است که بتوانید بالای سر خود نصب کنید. هر کسی که فاقد تخصص کابل برق است، احتمال دارد تصور کند که هر سیم برقی برای نصب بالای سر مناسب است. چنین فرضی اشتباه است. چند ویژگی حیاتی یک کابل هوایی، آن را برای نصب ایده آل می کند.

هر تلاشی برای استفاده از یک کابل استاندارد به جای کابل هوایی به نتیجه خوبی نخواهد رسید.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

کابل های هوایی

انواع کابل هوایی

انتخاب یک کابل ایده‌آل هوایی  مستلزم ملاحظات جدی است، به ویژه به این دلیل که انتخاب نوع کابل اشتباه اغلب پیامدهای عمیقی دارد. به طور کلی، سه پارامتر اصلی برای انتخاب یک کابل هوایی عبارت است از:

  • هدایت الکتریکی کابل
  • استحکام کششی کابل
  • چگالی کلی کابل برق

برخلاف اکثر انواع کابل برق، این نوع کابل به ویژه در مناطق مسکونی پر ازدحام رایج است.

اغلب سیم های برق و کابل برق هوایی از آلومینیم ساخته می شود. این نوع کابل در بالای سطح زمین قرار دارد. بنابراین بخش قابل توجهی از عایق مورد نیاز را ارائه می دهد. این کابل به عایق کمتری نسبت به کابل های زیرزمینی نیاز دارد که آن را به ارزان ترین کابل برق در بازار تبدیل می کند. 

جنس کابل هوایی

رایج ترین نوع کابل هوایی، کابل آلومینیومی لخت است. این اغلب در هنگام برخورد با انتقال نیروی الکتریکی در مسافت های طولانی مفید است. اگر قصد دارید یک نصب با ولتاژ فوق العاده بالا در مسافت طولانی انجام دهید، این نوع کابل برای شما ایده آل است.

کابل هوایی آلومینیمی

در مورد جنس کابل هوایی این سوال مطرح می شود که چرا از آلومینیم برای کابل هوایی استفاده می شود؟

اول اینکه آلومینیم سبک تر از مس است که آن را به گزینه ای ایده آل برای کابل بنددار تبدیل می کند. کابل های سنگین باعث فشار غیرقابل درک بر روی تیرهای برق می شود که اغلب بر پایه چوب هستند. به طور کلی هر گونه فشار بر روی تیرهای برق باعث فرورفتن آنها می شود و در نتیجه کابل هوایی را تا فاصله ای ناامن از زمین پایین می آورد.

دوم اینکه آلومینیم ارزان تر از مس است. به طور کلی، سیم بالای سر اغلب در فواصل بسیار طولانی استفاده می شود. در نتیجه، منطقی تر است که از یک هادی ارزان قیمت استفاده کنید که هزینه کابل را به حداقل برساند. با این وجود، لازم به یادآوری است که ساخت کابل هوایی با استفاده از آلومینیم نیاز به هادی با قطر بزرگ تر دارد.

دلیل اصلی استفاده از هادی با قطر برجسته‌تر این است که آلومینیم دارای ضریب رسانایی ویژه کمتری نسبت به مس است. افزایش قطر هادی رسانایی کلی کابل را بسیار بالا می برد. این امر به ویژه مهم است؛ زیرا مهم ترین هدف سیم انتقال جریان در فواصل طولانی قابل توجه است.

کابل هوایی مسی

برای مدت طولانی، مس نیز یکی از مواد برای کابل های برق هوایی بود. با این حال، در زمان های اخیر، آلومینیم جایگزین مس به عنوان ماده رسانای ایده آل شده است. این تغییر در درجه اول به مقرون به صرفه بودن آلومینیم و وزن نسبتا سبک آن نسبت داده می شود. این دو ویژگی برای کابل های مورد نظر اهمیت زیادی دارند.

رسانایی آلومینیم به طور کلی حدود 50 درصد کمتر از مس است. با این وجود، سازندگان با استفاده از قطر بیشتر هادی این کمبود را جبران می کنند. همان طور که در مورد کابل های استاندارد وجود دارد، افزایش قطر یک هادی، رسانایی کلی آن را افزایش می دهد. بنابراین، اگرچه آلومینیم یک هادی نسبتا ضعیف است، رسانایی کلی یک کابل بالای سر بسیار بالا است.

سایر ویژگی های مهم این نوع کابل عبارت است از:

  • استحکام کششی بالا برای مقاومت در برابر تنش مکانیکی شدید مرتبط با تاسیسات بالای زمین
  • وزن نسبتاً کمتر در واحد حجم در مقایسه با کابل های زیرزمینی
  • هزینه پایین سیم بدون هیچ گونه مصالحه ای در مورد خواص حیاتی آن

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله چرا قیمت سیم و کابل در حال افزایش است؟ پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

در مورد جنس کابل هوایی این سوال مطرح می شود که آیا کابل های هوایی خطرناک هستند؟

بله، کابل‌های هوایی خطرناک هستند، اگر نصب را به درستی انجام ندهید. در چند سال اخیر، چند مورد مرگ و میر و جراحات به دلیل تماس مستقیم افراد با کابل هوایی رخ داده است. چنین شرایطی اغلب زمانی رخ می دهد که افراد با وسایل نقلیه بلند و تجهیزات طولانی نزدیک به تاسیسات بالای سر کار می کنند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقات ناخوشایند، بهتر است از کار با کابل های هوایی بالای سر خودداری کنید. با این وجود، اگر مجبور هستید در چنین محیطی کار کنید، انتقال برق را خاموش کنید. به طور کلی، سیستم هایی در کنار این کابل ها وجود دارد که شما یا هر اپراتور دیگری را قادر می سازد تا انتقال نیرو را کنترل کنید.

مقایسه کابل هوایی با کابل زیر زمینی

به طور کلی برق یا از طریق یک کابل برق بالای سر یا یک کابل زیرزمینی منتقل می شود. هر کدام از این کابل ها بسته به کاربرد مورد نظر مزایا و معایب خود را دارند.

هنگام انتخاب یکی از آنها برای استفاده، باید چهار عامل مهم را در نظر بگیرید که عبارت است از:

  • مقدار ولتاژ مصرفی
  • هزینه کلی کابل مورد نیاز
  • الزامات ایمنی
  • نوع کاربرد

کابل هوایی نسبت به کابل زیرزمینی هزینه کمتری دارد و نصب، عیب یابی و ارتقای آن آسان است. همچنین توجه به این نکته ضروری است که کابل های هوایی می‌توانند ولتاژهای بسیار بالایی را در مقایسه با کابل‌های گران‌تر و چالش برانگیزتر برای نصب کابل‌های زیرزمینی انتقال دهند.

با این وجود کابل زیرزمینی در موارد خاص مزایای خود را دارد. به همین دلیل است که همیشه متوجه می‌شوید که اکثر مردم در برخی از برنامه‌ها در صورت نیاز، این دو کابل را با هم ترکیب می‌کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیم زمین چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

کابل برق

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *