بانک اطلاعات کابل ایران

سیم زمین چیست؟

کابل , کابل برق , مقالات

22 خرداد 1401 336 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
سیم زمین

سیم زمین چیست؟

هنگام کار بر روی سیم کشی برق، مهم است که بدانید دقیقاً چه کاری انجام می دهید. حتی یک اشتباه کوچک می تواند منجر به یک شوک جدی، برق گرفتگی مرگبار، آسیب به ماشین آلات، یا انواع مشکلات دیگر شود. یکی از جنبه های اشتباه سیم ها برای اکثر مردم، سیم زمین است.

هر کسی که هر نوع کاری را با تجهیزات الکتریکی انجام می دهد، باید آگاهی خود را نسبت به اینکه سیم زمین چیست، چه کاری انجام می دهد و چرا مهم است، افزایش دهد.

تعریف کلی سیم زمین

سیم زمین یک سیم الکتریکی است که برای خنثی کردن سیم  برای محافظت از دستگاه ها، تأسیسات یا سایر موارد در برابر مشکلات مربوط به جریان الکتریکی استفاده می شود. سیم همراه با سیم‌های مثبت و منفی اجرا می‌شود؛ اما به جای وصل شدن به منبع برق و تجهیزاتی که به برق نیاز دارند، از تجهیزاتی که به برق نیاز دارند به «زمین» می‌رود. در بسیاری از موقعیت‌ها، این کار به آن معنا است که کابل وارد زمین می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله برچسب گذاری سیم چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

سیم زمینی

ضرورت سیم زمین

همه خطوط برق دارای سیم زمین نیستند که بسیاری از مردم را به این باور می رساند که آنها یک سیم اختیاری هستند و هنگام اجرای سیم های جدید مهم نیستند. این مورد همیشه صدق نمی کند، به خصوص زمانی که با سیستم های ولتاژ بالاتر سروکار داریم.

هنگامی که همه چیز به درستی کار می کند، برق به سمت تجهیزات روی سیم «گرم» یا «مثبت» می رود. سپس به سیستم الکتریکی روی سیم «خنثی» باز می گردد. در حالت ایده‌آل، سیم زمین اصلاً جریانی روی آن نخواهد داشت.

در صورتی که در سیم‌های دیگر، سیستم الکتریکی یا تجهیزاتی که در حال تغذیه هستند، اتصال کوتاه، نوسان برق یا مشکل دیگری وجود داشته باشد، سیم زمین به برق اضافی مسیر امنی برای حرکت می‌دهد.

بدون سیم زمین، جریان الکتریسیته می‌تواند تجهیزات را بیش از حد بارگذاری کند، از سیم‌ها خارج شود یا در غیر این صورت به محیط زیست آسیب برساند. حتی ممکن است سیم را بیش از حد گرم کند و باعث آتش سوزی شود. سیم زمین را می توان یک «بیمه» عالی در برابر مشکلات احتمالی که ممکن است در سیم کشی برق رخ دهد در نظر گرفت.

کاربردهای سیم زمین

هنگام کار بر روی سیستم های الکتریکی، مهم است که بدانید هر یک از سیم های مختلف چیست تا بتوانید ایمن بمانید. در اکثر سیستم ها سه سیم مجزا وجود دارد که هر کدام رنگ متفاوتی دارند.

سیم ها در این تنظیمات عبارت از سیم داغ، سیم منفی و سیم زمین است.

 سیم زمین اغلب آن چیزی است که مردم کمتر از آن اطلاع دارند. در حالی که برای این کار نیازی نیست، سیم زمین به کاهش خطر ضربه و ثابت نگه داشتن جریان الکتریکی کمک می‌کند.

اگر یک سیستم الکتریکی به دلیل برخورد صاعقه، نقص در دستگاه یا هر دلیل دیگری دارای موجی از انرژی اضافی باشد، سیم زمین مسیری را برای پراکندگی ایمن آن انرژی فراهم می‌کند. این سیم نام خود را از این واقعیت گرفته است که این سیم ها اغلب مستقیماً به زمین منتهی می شوند، جایی که برق به طور ایمن پراکنده می شود.

با این حال، در بسیاری از سیستم های مدرن، سیم فقط به جعبه مدار متصل می شود تا جریان بتواند به سیستم بازگردد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ یشنهاد می‌شود.

سیم و کابل زمینی

نحوه شناسایی سیم زمین

در سیستم هایی که از روش های استاندارد سیم کشی پیروی می کنند، متوجه خواهید شد که سیم با توجه به نوع سیستم یکی از چند رنگ مختلف خواهد بود.

رنگ سیم زمین

استانداردهای رنگ برای سیم های زمین به شرح زیر است:

سبز: بیشتر سیم های زمین سبز یا حداقل در درجه اول سبز خواهند بود.

سبز و زرد: برخی از سیستم ها از سیم سبز با نوار زرد برای زمین استفاده می کنند.

برهنه: اگر سیم در اصل سبز نباشد، ممکن است فقط یک سیم مسی لخت باشد.

ساختار کلی سیم زمین

هر زمان که سیم‌ها را در یک سیستم وصل می‌کنید، مهم است که فقط سیم زمین را به سیم زمین دیگری یا مستقیماً به زمین وصل کنید. هرگز سیم زمین با سیم داغ یا خنثی در معرض تماس قرار ندهید، در غیر این صورت مسیری جایگزین برای عبور جریان الکتریکی می‌دهد که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در برق‌ دادن دستگاه شود.

هنگامی که یک سیستم به درستی کار می کند، سیم زمین هیچ جریان الکتریکی از آن عبور نمی کند. این سیم فقط در مواقعی استفاده می شود که نوعی ایراد وجود داشته باشد. هرگز نباید تصور کرد که سیم برای لمس بی خطر است، مگر اینکه اقدامات مناسبی برای جدا کردن آن از هر منبع الکتریکی انجام داده باشید. این سیم می‌تواند در هر نقطه‌ای که به یک سیستم برق متصل می‌شود، فعال شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

کابل زمینی

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *