بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل ضد حریق

انواع کابل ضد حریق (ویژگی و کارایی آن)

کابل ضد حریق انواع مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی دو نوع کابل ضد حریق مقاوم در برابر آتش و کابل ضد حریق مقاوم در برابر شعله پرداخته شده است.

انواع کابل ضد حریق و ویژگی های آن

کابل ضد حریق و مقاوم در برابر شعله یک اصطلاح کلی برای سیم و کابل با عملکرد آتش است که معمولاً به سیم و کابل مقاوم در برابر شعله و سیم و کابل مقاوم در برابر آتش تقسیم می‌شود.

ممکن است که عموم مردم کابل ضد حریق مقاوم در برابر آتش با کابل های مقاوم در برابر شعله را اشتباه بگیرند. در ادامه تفاوت دو نوع کابل ضد حریق همراه با ویژگی های آن توضیح داده شده است.

1- کابل مقاوم در برابر شعله

این نوع کابل به کابلی اطلاق می شود که می تواند شعله باقی مانده یا سوختگی باقی مانده را به خودی خود در مدت زمان محدودی که نمونه آن در شرایط آزمایشی مشخص می سوزد، خاموش کند و پس از حذف منبع آتش آزمایشی، شعله فقط در محدوده محدودی پخش می‌شود.

ویژگی های ساختاری کابل مقاوم در برابر شعله: ساختار کابل های مقاوم در برابر شعله اساساً مانند کابل های معمولی است. با این تفاوت که تمام یا قسمتی از لایه عایق، غلاف، غلاف بیرونی و مواد کمکی (بند و پرکننده) آن از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شده است.

کابل های مقاوم در برابر شعله دارای مزایای زیادی هستند که بیشتر برای شرکت های شیمیایی کاربرد دارند (مانند هالوژن کم، کاهش دود کم و غیره). به طور کلی کابل های برق با سرعت آتش می توانند جایگزین کابل های مقاوم در برابر شعله شوند، در حالی که کابل های مقاوم در برابر شعله نمی توانند جایگزین کابل های مقاوم در برابر آتش شوند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله سیستم پشتیبانی کابل پیشنهاد می‌شود.

کابل حرارتی

2- کابل مقاوم در برابر آتش

این نوع کابل می تواند عملکرد ایمن را برای مدت معینی در برابر آتش را حفظ کند. کابل های مقاوم در برابر آتش به طور گسترده در ساختمان‌های بلند، مترو، مراکز خرید زیرزمینی، نیروگاه‌ها و شرکت‌های مهم صنعتی و معدنی مرتبط با ایمنی آتش‌سوزی و نجات آتش‌سوزی استفاده می‌شوند (برای مثال سیم‌های منبع تغذیه و سیم‌های کنترل برای تاسیسات آتش نشانی).

ویژگی های ساختاری کابل های مقاوم در برابر آتش: ساختار کابل مقاوم در برابر آتش اساساً مانند کابل های معمولی است. تفاوت در این است که کابل مقاوم در برابر آتش از یک هادی مسی با مقاومت خوب در برابر آتش استفاده می کند (نقطه ذوب مس 1083 درجه سانتی گراد است) و یک لایه مقاوم در برابر آتش بین هادی و لایه عایق اضافه می شود.

لایه مقاوم در برابر آتش توسط چند لایه نوار میکا پیچیده شده است. از آنجایی که دمای کار مجاز نوارهای میکای مختلف بسیار متفاوت است، کلید مقاومت الکتریکی در برابر آتش، نوار میکا است.

تفاوت اصلی بین کابل مقاوم در برابر آتش و کابل مقاوم در برابر شعله

تفاوت اصلی بین کابل های مقاوم در برابر آتش و کابل های مقاوم در برابر آتش این است که کابل های مقاوم در برابر آتش می توانند منبع تغذیه طبیعی را برای مدت زمان وقوع آتش سوزی حفظ کنند، در حالی که کابل های مقاوم در برابر شعله این ویژگی را ندارند.

این ویژگی مشخص می کند که کابل های مقاوم در برابر آتش نقش مهمی در شهرهای مدرن و ساختمان های صنعتی ایفا می کنند؛ زیرا هنگامی که آتش سوزی رخ می دهد، مدارهای منبع تغذیه سیستم های کنترل، نظارت، هدایت و هشدار باید عملکرد عادی خود را حفظ کنند.

بنابراین کابل های مقاوم در برابر آتش عمدتاً در مدارهای منبع تغذیه از برق اضطراری تا تجهیزات آتش نشانی کاربر، تجهیزات اعلام حریق، تجهیزات تهویه و خروج دود، چراغ های نشانگر، سوکت های برق اضطراری و آسانسورهای اضطراری استفاده می شوند.

با این حال ممکن است کابل بازدارنده شعله سوخته باشد و در صورت آتش سوزی نتواند کار کند؛ اما می تواند از گسترش آتش جلوگیری کرده، از سایر تجهیزات مختلف محافظت و مانع از تلفات بیشتر می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

عملکرد مناسب  کابل ضد حریق

کابل مقاوم در برابر آتش و کابل مقاوم در برابر شعله، به عنوان دو نوع مختلف از کابل های عملکرد آتش، تمایز مهمی دارند، اگرچه عملکرد آتش متفاوت و طبقه بندی خاص خود را دارند.

کابل های بازدارنده آتش عمدتاً در هنگام آتش سوزی متوقف می شوند یا از آتش در برابر گسترش بیشتر کابل به آتش سوزی محافظت می کنند، آنها به درجه A، B و C طبقه بندی می‌شوند.

کابل مقاوم در برابر آتش عمدتاً برای حفظ یکپارچگی مدار و مدتی پس از وقوع آتش سوزی است. یعنی اگر دو نوع کابل همزمان در معرض آتش سوزی قرار گیرند، سیم بازدارنده آتش نمی سوزد و شعله را پخش نمی کند. کابل مقاوم در برابر آتش می تواند برای مدتی به کار خود ادامه دهد.

انواع کابل ضد حریق برای افزایش مقاومت در برابر آتش در کاربردهایی از جمله تحویل نیرو و کنترل کمکی در سیستم های اعلام حریق، سیستم های هشدار صوتی و سیستم های روشنایی اضطراری طراحی شده اند.

این نوع کابل ها بخشی از الزامات برای نصب سیستم های کابل برق و کنترل مقاوم در برابر آتش برای ایمنی زندگی و کاربردهای آتش نشانی را تشکیل می دهند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل سفارشی چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *