بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
کدهای رنگ سیم برق

آشنایی با کدهای رنگ سیم برق

پیروی از کدهای رنگ سیم برق ضروری است. این کدهای رنگی وجود دارند تا اطمینان حاصل شود که افراد که با تجهیزات الکتریکی خطرناک کار می کنند، می توانند به طور ایمن و مؤثر کار کنند و با کدهای استاندارد برق مطابقت داشته باشند.

در اکثر تأسیسات، برق در یک نقطه از ساختمان وارد می شود، سپس از طریق یکسری سیم به هر گوشه ای توزیع می شود. در حالی که برق به طور مداوم در طول شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد، این پتانسیل را دارد که در صورت مدیریت نادرست، مشکلات زیادی را ایجاد کند و حتی کار را به طور کلی مختل کند.

گفته می شود، اگر سیستم الکتریکی به درستی سیم کشی یا برچسب گذاری نشده باشد، می تواند منجر به صدمات، مرگ، آتش سوزی و بسیاری از مشکلات دیگر شود.

الکتریسیته یک جزء ضروری برای هر مرحله در تولید است.

انواع مختلف کدهای رنگ سیم برق

تعدادی استاندارد کد رنگ سیم برق وجود دارد، بنابراین مهم است که بسته به موقعیت منحصر به فرد، کدام یک را دنبال کنید. استانداردهای مورد استفاده بر اساس کشوری که سیم کشی در آن انجام می شود، نوع برق مصرفی و چند عامل دیگر مانند ولتاژ، کابل ها و مدارها متفاوت است.

یادگیری در مورد گزینه های مختلفی که ممکن است در هر موقعیت الکتریکی استفاده شود برای ایمنی محل کار ضروری است.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 5 راه تشخیص سیم داغ پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

کدهای رنگ سیم برق DC

برق جریان مستقیم یا برق DC در یک خط مستقیم اجرا می شود. در حالی که یک شکل ثابت تر از تحویل ولتاژ، برق DC نمی تواند مسافت طولانی را مانند برق AC طی کند.

برای مثال از برق DC در باتری ها، سلول های خورشیدی و سلول های سوختی استفاده می شود.هنگام سیم کشی برای برق  DC، دو یا سه سیم وجود دارد. رنگ بندی به شرح زیر است:

  • جریان مثبت باید قرمز باشد.
  • جریان منفی باید سیاه باشد.
  • سیم زمین (در صورت وجود) باید سفید یا خاکستری باشد.

کدهای رنگ سیم برق متناوب

جریان متناوب یا برق متناوب همان چیزی است که از پریزهای برق در خانه ها و مشاغل استاندارد استفاده می شود. این نوع توان از این نظر منحصر به فرد است که جریان بار می تواند به طور دوره ای جهت را تغییر دهد.

جریان برق AC در یک موج AC سینوسی حرکت می کند. این حرکت موج مانند باعث می شود که برق AC بتواند بیشتر از برق DC حرکت کند که مزیت انتقال نیرو به مصرف کنندگان از یک مکان است.

برق متناوب بر اساس تعداد ولتی که سیم ها حمل می کنند، انواع مختلفی دارد. توجه به این نکته ضروری است که در این نوع سیم کشی، فازهای متعددی در جای خود وجود دارد که هر یک از آنها سیم رنگی خاص خود را دارند تا تشخیص آن برای کسانی که روی آن کار می کنند، راحت و ساده شود.

برای سیم هایی که 120، 208 یا 240 ولت خواهند بود، از استانداردهای رنگ سیم کشی زیر استفاده می شود.

  • سیم کشی فاز 1 باید مشکی باشد.
  • سیم کشی فاز 2 باید قرمز باشد.
  • سیم کشی فاز 3 باید آبی باشد.
  • سیم کشی خنثی باید سفید باشد.
  • سیم کشی زمین می تواند سبز یا سبز با نوار زرد باشد.

در برخی شرایط غیر معمول، یک فاز ولتاژ بالاتری نسبت به سایرین خواهد داشت. در حالی که نادر هستند، می توان آنها را با جستجوی سیمی که با رنگ نارنجی مشخص شده است شناسایی کرد که سیم ولتاژ بالاتر خواهد بود.

کدهای رنگ سیم برق فشار قوی

این اتصالات ولتاژ بالا در بسیاری از صنایع تولیدی و دیگر مناطق صنعتی بسیار رایج است. با توجه به پتانسیل جدی برای برق گرفتگی مرگبار یا مسائل دیگر، درست کردن این کدهای رنگی ضروری است.

  • سیم کشی فاز 1 باید قهوه ای باشد.
  • سیم کشی فاز 2 باید نارنجی باشد.
  • سیم کشی فاز 3 باید زرد باشد.
  • سیم های خنثی باید خاکستری باشند.
  • سیم کشی زمین باید سبز یا سبز با نوار زرد باشد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله برچسب گذاری سیم چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

رنگ بندی سیم وکابل

برچسب زدن سیم کشی و لوله های برق

کدهای رنگ سیم برق مورد استفاده فقط برای سیم هایی که حامل برق هستند، اعمال می شود. در بسیاری از موارد، بسته‌ای از این سیم‌های رنگی در کنار هم قرار می‌گیرند و در کابل‌های سیاه یا خاکستری مهر و موم می‌شوند. این کار به محافظت از افراد در برابر قرار گرفتن در معرض تصادفی کمک می کند و اجرای سیم کشی را در جایی که باید انجام دهد، به خصوص برای موقعیت های ولتاژ بالاتر بسیار آسان تر می کند.

اعمال استانداردهای کدهای رنگ در سیم کشی های قدیمی

اگر سیم‌هایی در تاسیسات وجود داشته باشد که قبل از استانداردهایی که اکنون استفاده می‌شوند، در محل نصب شده‌اند، مهم است که اقداماتی برای رفع این نگرانی ایمنی انجام دهیم. یکی از گزینه ها این است که تمام سیم کشی های تاسیسات را برداشته و سیم کشی جدید جایگزین شود.

ممکن است سیم‌کشی قدیمی‌تر مشکلات ایمنی دیگری نیز داشته باشد، بنابراین این کار می‌تواند راه‌حل خوب و به صرفه ای باشد.

اگر این امکان وجود ندارد که سیم های جدید جایگزین شود، استفاده از برچسب های سیم  لازم است. این کار می تواند یک راه حل دیگر برای رساندن سیم کشی قدیمی تر به استاندارد ایمنی بهتر باشد.

آموزش موثر برای تشخیص کدهای رنگ سیم برق

کسانی که به صورت روزانه و مستقیم با سیم کشی برق کار می کنند باید در ابتدا در مورد معنای هر یک از کدهای رنگ سیم برق آموزش ببینند. بنابراین این کار باعث منظم شده و روند سیم کشی زودتر انجام می شود.

کسانی که به طور منظم مستقیماً با سیم کشی کار نمی کنند نیز نیاز به دریافت این نوع آموزش دارند و از بسیاری موارد حتی مهم تر است. بدون راهنمایی، آموزش و مستندات مناسب، در صورت نیاز به تعامل با سیم کشی به هر نحوی، می توانند خود یا کل تأسیسات را در معرض خطر قرار دهند.

هر کسی که در معرض سیم های الکتریکی قرار می گیرد باید حداقل درک اولیه ای از کدهای رنگ سیم برق داشته باشد.

قرار دادن علائم هشدار دهنده در هر جایی که ممکن است کسی با سیم های برق، به ویژه سیم های فشار قوی تعامل داشته باشد، ایده خوبی دیگر برای بهبود ایمنی کلی است. این علائم به عنوان یک یادآوری عالی برای کسانی است که در منطقه هستند و آنها را از وجود سیم های خطرناک آگاه می کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 4 نوع کابل ارتباطی پیشنهاد می‌شود.

سیم کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *