بانک اطلاعات کابل ایران

کابل برق فشار قوی

مقالات , کابل برق

11 بهمن 1401 200 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل برق فشار قوی

کابل برق فشار قوی

کابل برق فشار قوی در شبکه های انتقال، تامین و توزیع برق به کار می رود. هادی استفاده شده در کابل برق فشار قوی به صورت افشان و نیمه افشان است. کابل های فشار قوی از آلیاژ مس و آلومینیوم ساخته می شود. در ادامه به بررسی کابل برق فشار قوی پرداخته می شود.

کابل برق فشار قوی چیست؟

کابل برق فشار قوی یا کابل ولتاژ بالا نوعی کابل است که برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا استفاده می شود. کابل برق فشار قوی از هسته فولادی و روکش آلومینیومی ساخته شده است. این هسته و رسانای آلومینیومی باعث انعطاف پذیری کابل می شوند. انعطاف پذیری در کابل برق قدرت در اثر فشار و ضربه آسیب نبیند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

کابل برق فشار قوی

عایق این نوع کابل‌ها از جنس XLPE یا PVC می‌باشد. انواع کابل‌های فشار قوی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند ولتاژ نامی بالاتر از ۳۰ کیلو وات را از خود عبور دهند. کابل برق فشار قوی افشان تا حداکثر ولتاژ ۱۷۰ کیلو ولت را انتقال می دهند.

انواع کابل برق فشار قوی

کابل های برق فشار قوی در انواع افشان و نیمه افشان تولید می شوند. این کابل ها از لحاظ هادی به دسته بندی زیر تقسیم می شوند:

کابلهای فشارقوی سرب دار و زره دار

این نوع کابل دو غلاف دارد که یکی از آنها از جنس سرب و نوع دیگر از جنس پی وی سی است. این کابل ها بسیار قوی هستند و معمولا به صورت تک شاخه و پنج شاخه در بازار موجود است.

زره کابل می تواند در مقابل نیروهای مکانیکی خارجی مقاوت کند. نوع سرب دار این کابل ها می توانند در محیط های حاوی هیدروکربن، حلال ها و مواد خورنده پایدار باشند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل بدون هالوژن پیشنهاد می شود.

کابل برق فشار قوی

کابل‌ برق فشار قوی استاندارد

کابل برق فشار قوی استاندارد یکی از پر کاربرد ترین نوع کابل برق فشار قوی محسوب می شوند. آنها دارای ولتاژ اسمی ۱۲۳ – ۱۴۶ – ۱۷۰ هستند. سطح مقطعی آنها تا 1600 میلی متر می رسد. این نوع از کابل های فشار قوی به صورت تک رشته تولید و به بازار عرضه می شوند.

کابل برق فشار قوی و زره دار

کابل برق فشار قوی و زره دار دارای غلاف جدا کننده پی وی سی هستند. همچنین در برابر حیوانات و اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند. این کابل ها برای انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ نامی بالای 30 کیلوولت از نیروگاه به شبکه مرکزی کاربرد دارند. آنها را در زمین دفن یا در داخل کانال استفاده می کنند.

کابل برق فشار قوی سه فاز

کابل برق فشار قوی سه فاز در مکان های که به برق بیشتری نیاز است مورد استفاده قرار می گرد. نمونه های از کاربرد آنها می توان به مجتمع های بزرگ، الکترو موتورها، نیروگاه های تولید برق و صنعت اشاره کرد.

این کابل ها را به صورت دفنی یا هوایی انتقال می دهند. زمانی که این کابل ها در دسترس باشند و آسیب ببینند، خطرات جبران ناپذیری خواهند داشت. هادی این کابل ها معمولا به صورت تک الی پنج رشته هستند.

کابل برق فشار قوی گازی

این نوع کابل ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کابل گازی با فشار داخلی در غلاف آلومینیومی: این کابل برای مکان های که اختلاف سطح زیاد است کاربرد دارد. این کابل ها به صورت یک رشته و چند رشته هستند.

کابل گازی با فشار داخلی در لوله فولادی: این نوع  از کابل ها دارای عایق کاغذ متالیزه هستند بعد از عایق کاغذی، رشته ها به هم تابیده می شوند. با زره فولادی پوشیده می شود و در نهایت داخل لوله فولادی قرار می گیرند. سپس با گازت ارت پر می شوند.

کابل گازی با فشار خارجی در لوله فولادی: این نوع کابل برق دارای سه رشته سیم عایق است. فضای داخلی آنها با مواد پر کننده پر و سپس روی آنها باند پیجی می شود در آخر روی آنها زره فولادی می کشند و در نهایت آن را در لوله فولادی قرار می دهند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله اطلاعات ضروری درباره کابل و سیم برق (بخش دوم) پیشنهاد می‌شود

کابل برق فشار قوی

 کابل برق فشار قوی آلومینیومی

از کابل برق فشار قوی آلومینیومی برای اتصال فیبر نوری، انتقال ولتاژ در زیر زمین و دکل های بزرگ بین شهری استفاده می کنند. این نوع کابل ها سایز های مختلف با قیمت های متفاوت دارند. کابل‌های فشار قوی آلومینیومی دارای یک رسانا و عایق‌اند که در واقع یک نوع عایق‌بندی کامل با روکش‌های نیمه مخروطی و یک محافظ دارند.

کابل برق فشار قوی روغنی

 کابل های برق روغنی در دو نوع تولید می شوند و در بازار موجود هستند:

  •  کابل روغنی با فشار کم
  •  کابل روغنی با فشار زیاد

از این کابل ها در معادن و مکان های که زمین دارای لغزش خفیف است استفاده می شوند. برای اینکه فشار این کابل ها تنظیم شود از دستگاه های مانند فشار سنج، پمپ و سوپاپ استفاده می کنند. سوپاپ ها به صورت دوبل در شبکه کابل ها وجود دارند تا در صورت بروز مشکل، قطعه یدک بتواند به درستی انجام دهند.

کابل برق فشار قوی زمینی

کابل برق فشار قوی زمینی توانای زیادی در انتقال توان الکتریکی و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق دارد. عبور شبکه انتقال برق از درون شهر یا گذر از دریا ما را به‌سوی طراحی و تولید کابل‌هایی با سطوح ولتاژی بالا سوق می‌دهد.

کاربردهای کابل فشار قوی

کابل فشار قوی کاربرد های زیادی دارند، ما در اینجا برخی از کاربرد های آنها را بیان می کنیم:

  • منابع نغذیه و روترها
  • ماهواره ارتباط اروپا
  • ماهواره سنجش از دور اروپا
  • ماهواره‌های هات برد
  • منتقل کردن ولتاژ بالا در زیرزمین
  • متصل کردن فیبر نوری
  • کاربرد‌های صنعتی

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کاربرد کابل زمینی پیشنهاد می‌شود. 

کابل برق فشار قوی

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکیکابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالان این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکیکابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *