بانک اطلاعات کابل ایران
بانک اطلاعات کابل ایران
استاندارد برچسب گذاری کابل

استاندارد برچسب گذاری کابل 606-B

استانداردهای برچسب‌گذاری کابل 606-B مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های داوطلبانه هستند که در برچسب‌گذاری و ثبت داده‌های مربوط به سیم‌های مورد استفاده برای سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند.

این موارد شامل بسیاری از انواع محیط های IT از جمله شرکت های تلفن، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، مراکز داده و غیره می شود.

استانداردها به خودی خود کاملاً اختیاری هستند؛ اما درصد رو به رشدی از کسب و کارها از آنها استفاده می کنند؛ زیرا آنها روشی اثبات شده برای سازماندهی امور و بهبود سازماندهی هر مرکز داده، باکس رایانه یا سایر حوزه های فناوری اطلاعات هستند.

مفاهیم استاندارد برچسب گذاری کابل 606-B

استانداردهایی که استفاده می‌شوند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پیاده‌سازی آن را آسان کرده و برای هر کسی که در آینده با کابل‌کشی کار می‌کند، مفید باشد. چند اصول اساسی وجود دارد که برای ایجاد استاندارد برچسب گذاری کابل استفاده می شود که عبارت است از:

  • سازگار: هر شرکتی که از این استانداردها استفاده می کند، باید مطمئن شود که آنها در تمام مناطق یک ساختمان و تمام ساختمان های داخل شرکت رعایت می شوند. سازگاری کمک می کند تا اطمینان حاصل شود و همه کسانی که روی کابل کار می کنند، بتوانند همیشه برچسب ها را درک کنند.
  • شناسایی مکان های فیزیکی: برچسب ها باید مشخص کنند که به کدام مکان فیزیکی می روند. با توجه به امکانات، این روند باید شامل اطلاعاتی در مورد اتاق، طبقه و ساختمان مربوط به آن باشد.
  • خواندن آسان: برچسب ها باید بر روی استوک لیبل با کیفیت چاپ شوند و با یک چاپگر خوب، اطمینان حاصل شود که متن روی آنها خوانایی آسان است.
  • بادوام: چاپ مورد استفاده باید طوری ساخته شود که برای مدت طولانی دوام بیاورد. کابل‌ها اغلب سال‌ها دوام می‌آورند و برچسب‌ها باید به همان اندازه دوام داشته باشند. این هم برای برچسب فیزیکی و هم برای چاپ روی آن که نباید محو شود، صدق می کند.
  • توافقنامه کلی: همه بخش ها و اعضای تیم در سراسر یک شرکت باید به توافق برسند که از این استانداردها پیروی کنند در غیر این صورت فقط سردرگمی اضافی ایجاد می کند.
  • فراگیر: همه کابل‌ ها باید در دو انتها برچسب‌گذاری شوند تا هر کسی که وارد مرکز می‌‌شود، بتواند اطلاعات موردنیاز خود را از این سیم‌ ها دریافت کند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله مدیریت سیم و کابل (بخش دوم) پیشنهاد می‌شود.

کابل

الزامات برچسب گذاری کابل 606-B

برای اینکه برچسب ها با استاندارد برچسب گذاری کابل  مطابقت داشته باشند، باید تمام شرایط زیر را داشته باشند.

  • دائمی: برچسب ها باید به طور دائم روی کابل ها قرار گیرند.
  • در هر دو انتها مشخص شده است: هر دو انتهای کابل ها باید برچسب گذاری شوند.
  • نقاط پایان مشخص شده: نقاط پایان باید روی برچسب ها مشخص شوند.
  • خوانا: برچسب ها باید خوانا باشند، این کار به این معنا است که باید به جای دست نوشته، چاپ شوند.
  • مطابقت با رکوردها: اطلاعات برچسب ها باید در رکوردها ثبت شوند. این به تکنسین ها اجازه می دهد تا در صورت نیاز اطلاعات اضافی را دریافت کنند.

برچسب گذاری کابل 606-B

برچسب‌های روی این نوع سیم‌ها باید نسبتاً کوچک باشند. آنها می توانند مقدار اطلاعاتی را که در آن قرار می گیرد، محدود کنند. برای کمک به انتقال اطلاعات بیشتر، این استانداردها پیروی از استانداردهای کدگذاری رنگ سیم را ایجاد می کنند (اگرچه نیازی ندارند). هر رنگ سیم برای یک چیز متفاوت استفاده می شود، به طوری که کاربران می توانند بلافاصله هدف یک سیم مشخص را تشخیص دهند.

رنگ های استاندارد در برچسب گذاری کابل

  • نارنجی: برای رفتن به نقطه مرزی که به عنوان نقطه پایانی دفتر مرکزی نیز شناخته می‌شود، باید از سیم های نارنجی استفاده کرد.
  • سبز: کابل های سبز برای اتصالات شبکه ای که در سمت مشتری در نقطه مرزی قرار دارند، استفاده می شود.
  • سفید: سفید برای ستون فقرات سطح اول، از جمله اتصالات متقابل اصلی به یک اتاق مخابراتی در ساختمان استفاده می شود.
  • خاکستری: این برای ستون فقرات سطح دوم است، از جمله کابل هایی که بین دو اتاق مخابراتی یا بین یک مکان میانی و یک اتاق مخابراتی در یک ساختمان جداگانه قرار می گیرند.
  • قهوه ای: کابل های ستون فقرات که بین ساختمان ها قرار می گیرند، از کابل های قهوه ای استفاده می کنند.
  • آبی: برای پایان در کابل کشی افقی در انتهای کار استفاده می شود.
  • بنفش: کابل های بنفش باید برای تجهیزات استاندارد از جمله مواردی مانند رایانه های شخصی، چاپگرها و موارد دیگر استفاده شود.
  • زرد: هر مدار کمکی از جمله سیستم های امنیتی از کابل های زرد استفاده می کند.
  • قرمز: کابل های پایانه سیستم تلفن از کابل های قرمز استفاده می کنند.

رنگ‌های دیگر را می‌توان به شرطی که مورد توافق در یک مرکز باشد، استفاده کرد. در بیشتر موارد، رنگ‌های ذکرشده تنها چیزی است که لازم است، اما از آنجایی که هر محیطی منحصر به فرد است، استانداردها آن خودشان تعیین می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 4 نوع کابل ارتباطی پیشنهاد می‌شود.

کابل

نگهداری سوابق

استفاده از برچسب روی این نوع کابل ها بسیار مهم است، اما اگر سوابقی در مورد کابل ها نگهداری نشود، بی اثر خواهد بود. سوابق معمولاً در یک پایگاه داده نگهداری می شوند که برای همه تیم های مربوط به آن قابل دسترسی است.

در بسیاری از موارد، برچسب‌ کابل‌ می‌تواند یک کد QR داشته باشند که می‌توان آن را اسکن کرد تا تمام اطلاعات اضافی را از پایگاه داده سوابق جمع‌آوری کند. حتی زمانی که از این نوع راه حل استفاده نمی شود، سوابق باید همیشه بروز نگه داشته شوند تا در صورت نیاز بتوان به آن ارجاع داد.

مزایای پیروی از استانداردها

هنگام تصمیم گیری در مورد پیروی یا عدم رعایت این استانداردهای اختیاری، مهم است که از تمام مزایای متفاوتی که به همراه خواهد داشت آگاه باشید. هر زمان که یک شرکت مجموعه ای از استانداردها را اجرا کند، هزینه کمی از نظر برنامه ریزی و اجرا به همراه خواهد داشت. برای توجیه این مسائل، مزایای زیادی توسط این استانداردها ارائه می شود که عبارت است از:

  • درک آسان: داشتن استانداردها در تمام امکانات در یک شرکت به همه کسانی که روی این کابل ها کار می کنند، این امکان را می دهد که بدون توجه به جایی که کار می کنند، دقیقاً بدانند چه کاری انجام می دهند.
  • عیب‌یابی سریع‌تر: شناسایی سریع اطلاعات کابل‌ها، عیب‌یابی سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.
  • جلوگیری از قطع برق: داشتن کابل هایی با برچسب واضح به جلوگیری از قطعی های تصادفی که به دلیل کار کردن یا جابجایی کابل های اشتباه توسط شخصی ایجاد می شود، کمک می کند.
  • ارتقای برنامه‌ریزی‌شده: از آنجایی که تجهیزات در یک مرکز ارتقا می‌یابند، داشتن مجموعه‌ای از سیم‌ها با برچسب مشخص، برنامه‌ریزی کارها را آسان‌تر می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که هیچ مشکلی وجود ندارد.
  • آموزش: وقتی کل یک مرکز دارای مجموعه استانداردهای یکسانی باشد، آموزش کارکنان جدید در مورد نحوه انجام کارها بسیار آسان تر است. یک مرکز می تواند یک برنامه آموزشی ثابت ایجاد کند که می تواند برای همه کارکنان (یا حتی فروشندگان) که روی این سیستم ها کار می کنند، استفاده شود.

برچسب گذاری کابل به صورت سفارشی

ایجاد برچسب های سفارشی برای شبکه و سایر کابل های مرتبط به طرز شگفت انگیزی آسان است، زمانی که امکانات تجهیزات مناسب را داشته باشند. بهترین گزینه استفاده از چاپگر لیبل صنعتی است که می تواند برای هر موقعیتی لیبل هایی با کیفیت بالا و خوانا ایجاد کند. این چاپگرها می توانند از استوک لیبل در هر اندازه یا رنگی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که برچسب ها اطلاعات دقیق مورد نیاز را منتقل می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله معرفی سیم و کابل پیشنهاد می‌شود.

سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *